Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Spolningen på bakrutan på min 855 -95 la av för ett par år sen och varje år vid den här tiden svär jag över det så nu tänkte jag höra om nån vet vad felet kan va. Är det inte allt för invecklat kanske man ger sej på det i helgen. Kan berätta att spolningen funkar på framrutan. Sitter det separata pumpar fram/bak eller kan det vara tätt nånstans :?:
Användarvisningsbild
av emwtur
det är separata pumpar så steg 1 är att lyssna om pumpen låter när du spolar.
om den inte gör det så får man ta en voltmeter och en kompis och kolla att pumpen får spänning.
om jag inte minns fel så sitter spolarpumpen till bakrutan på undersidan så du kommer åt den under behållaren när du ligger under,
nåväl - om du lyfter sidoluckan på högersidan i bagagerumsgolvet så sitter ett filter mitt framför ögonen på dig.
det kan man lossa och kolla om det kommer vatten där när du spolar.
sedan sitter en backventil strax ovanför högtalar hålet i höger bakstolpe som brukar kunna tätna.
om du lossar högtalar luckan och sticker upp handen så skall den sitta max 10 cm uppåt.
slutligen kan det vara tätt i munstycket i luckan.

min personliga gissning;
om pumpen går så kolla backventilen i bakstolpen !
/emwtur
av sundhem
När min spolare inte funkade så fick jag tipset att sätta plus på minus o minus på plus såå den liksom "hoppade" igång...o det gjorde den :D
Användarvisningsbild
av emwtur
sundhem skrev:När min spolare inte funkade så fick jag tipset att sätta plus på minus o minus på plus såå den liksom "hoppade" igång...o det gjorde den :D
man kör ju den "baklänges" då, så det kan ju också blåsa ur skit ( tillbaka till behållaren)

/emwtur
Användarvisningsbild
av Erico
sundhem skrev:När min spolare inte funkade så fick jag tipset att sätta plus på minus o minus på plus såå den liksom "hoppade" igång...o det gjorde den :D
Haha, lät precis som lagom mycke meck för mej. Hoppas det funkar för mej med :lol:
Användarvisningsbild
av Erico
sundhem skrev:Ja den är görsvår faktiskt ;-//

Säg gärna till om det funkade så min nyfikenhet stillas!
Jaha. Vaknade i morse med avsikten att meka 855 men dröm om min förvåning, 5 cm snö på infarten :-(O)
Nu är det så att jag inte på flera år fått in bilen i garaget pga. mopeder och crossar i parti och minut så jag hoppas att det smälter bort annars blir det att vänta till i vår. Ja så är det att bo i norrland men tack för tips och vägledning :-)-)
Användarvisningsbild
av emwtur
Nu tycker jag allt du är lite mesig :)

följande kan man göra på Ikeas parkering om man har en tomburk ( enda verktyget man behöver)
  • - ställ ut bakrutetorkaren så den inte skrapar rutan i onödan
  • - sätt dig i bilen.
  • - sätt på tändningen och tryck på spolarknappen till bakrutan och lyssna
  • - surrar det från höger framskärm ??
  • - om JA
    • - öppna bakluckan
    • - lyft bakre golvluckan och höger sidolucka i golvet
    • - det sitter ett runt filter precis under skarven mellan luckorna.
    • - Lossa slangen och sätt ner den i burken
    • - sätt på tändningen och tryck på spolarknappen till bakrutan
    • - Kommer det spolarvätska i burken?
    • - om JA
      • - lossa högtalargallret på höger bakstolpe och stoppa upp handen i hålet ( du kan också ta loss inredningen på hela stolpen)
      • - lossa slangen till backventilen som sitter där och stoppa ner den i burken
      • - kommer det vatten så kolla att du kan blåsa ut i slangen till munstycket
      • - nu borde du veta om munstycket är tätt eller backventilen trasig - åtgärda !
    • - om NEJ
      • - lossa slangen på pumpen i höger framskärm och tryck på spolarknappen
      • - kommer det vatten där så är slangen tät eller klämd på vägen bakåt
      • - kommer inte det vatten där så antagligen pumpen mekaniskt trasig - men motorn snurrar, prova med en annan pump
  • - om NEJ
    • - kontrollera säkringen till spolaren
    • - kontrollera om det kommer spänning till spolarmotorn
    • - Prova med annan motor !
fy vad jobbigt detta var att skriva in - nu blir jag besviken om du inte försöker :)

/emwtur
Användarvisningsbild
av Erico
Har provat enligt den superba felsökningsguiden "emwtur" givit mej :-)-)
Det är dött som i graven, var sitter motorn till bakrutan, den man ser är väl till framrutan?
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]