Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ete123
#337110
hej,............har en 96` 850 kombi

Pa min volvo fungera inte bakljusen, kollade idag pa lamporna och bakljus-kontakten pa växelladan...tog lite elkontaktspray pa det hela och gjorde rent kontakten men det fungera inte i alla fall. har förresten inte fungerad sen jag köpte bilen för 2 manader sen.
Men behöver jag byta hela bakljus-kontakten pa växelladan, kan det vara den???eller finns det nagot annat ocksa


.........är tacksam för hjälp

hälsningar peter

Rättade till stavfel i rubriken så det blir lättare att söka på det /~Kalle~
Användarvisningsbild
av javavagen
#337114
Jag bytte bromsljuskontakt på en V70-97:a.
Backlamporna lös inte, tog bort kontakten och testade den, men den gav kontakt alldeles för långt intryckt.
En ny fixade problemet.

Janne :-)-)
Användarvisningsbild
av kenlav
#337390
Taxen47 skrev:Har du en manuell låda så kan du köpa en kontakt på t.ex.Mekonomen.Kostar ca 180kr.
Bildelsspecialisten har backkontakt för 128:- till Volvo med manuell låda.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#337600
javavagen skrev:Jag bytte bromsljuskontakt på en V70-97:a.
Backlamporna lös inte, tog bort kontakten och testade den, men den gav kontakt alldeles för långt intryckt.
En ny fixade problemet.

Janne :-)-)
Precis, det är problemet. Det verkar som det ligger precis på gränsen från början. Din gamla skulle antagligen fungera utmärkt i en 740, det är samma kontakt där. Vill man spara pengar och har tillgång till svarv kan man nog ta bort lite på anliggningsytan så kontakten kommer ner 1 mm eller så.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#337618
Sparkz skrev:
javavagen skrev:Jag bytte bromsljuskontakt på en V70-97:a.
Backlamporna lös inte, tog bort kontakten och testade den, men den gav kontakt alldeles för långt intryckt.
En ny fixade problemet.

Janne :-)-)
Precis, det är problemet. Det verkar som det ligger precis på gränsen från början. Din gamla skulle antagligen fungera utmärkt i en 740, det är samma kontakt där. Vill man spara pengar och har tillgång till svarv kan man nog ta bort lite på anliggningsytan så kontakten kommer ner 1 mm eller så.
Det går att fila ner klacken en aning också, gjort så nån gång med gott resultat.
Givaren som sitter i min 855 -93 är från en gammal M47, man tager vad man haver hemma :wink:
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]