Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HGT skrev:Bilen är en v70 2.5t 98:a har gått snart 26000mil

Bytte som sagt vevhusventen och nu knackar bilen: http://www.garaget.org/video/2q1ym43q5tiw

Har inte bytt olja, men oljan är fin det var inte längesen jag bytte.

Vad tror ni att det kan vara?

Mvh
Herregud grabben och jag som trodde min 850 lät uselt när den var kallstartad en gång i tiden.Påminner mer om ljudet på min gamla Ford Scorpio med V6.Hade samma skumma diesel ljud i denna Ford även en bra stund efter att den var kalllstartad.Botemedlet var rätt olja och nytt filter ett antal gånger under fortsatt köning sedan försvann tickandet av sig själv.Hällde även i ett rengöringsmedel i denna 850 innan jag bytte oljan som visade sig göra ett bra jobb.Eftersom nu somliga uppenbart föraktar dessa rengöringsmedel nämner jag inga namn (vänd dig till bilreservdelsförsäljare där även Volvo säljer detta medel) men kan återigen bara konstatera att det gjorde sitt arbete bra och numera går i det närmaste totalt tyst utan detta hydrauliska vintiltickande även om vädret blivit kallare. :D
Tack alla, bytte olja och filter och nu låter den frisk igen:)
Det skumma är att jag bytte olja för ca 1-2 månader sen, både olja och filter från biltema, kör nu med biltema olja och ett riktigt oljefilter från mekonomen. Får se om detta hjälper en längre tid:)
av *pettson*
HGT skrev:Tack alla, bytte olja och filter och nu låter den frisk igen:)
Det skumma är att jag bytte olja för ca 1-2 månader sen, både olja och filter från biltema, kör nu med biltema olja och ett riktigt oljefilter från mekonomen. Får se om detta hjälper en längre tid:)
Om det nya filtret är riktigt från mekonomen. Var då biltemas placebo? Felgjort? Falskt? Intressant uttalande, visst kan dom ha fel på sina men aldrig ens hört om ett endaste filter som reducerat oljetrycket såpass att tryckarna skramlar. SÄRSKILT INTE vid kallstart, då ingen olja passerar oljefiltret överhuvudtaget. Oljan är oftast för trög för att renas vid kallstart, hur trevlig multigrade man än kör med, bypassventilen står då oftast helt öppen tills oljan når runt plus 30grader, sen börjar den stängas gradvis och reningen ökar ju då gradvis vartefter bypassen stänger. Vanligaste felet med sjungande tryckare är att bilägarna tror att silen på sugröret i oljetråget är en evighetspryl som aldrig behöver rensas. Säkert 80% av fallen med sjungande tryckare går att åtgärda genom att faktiskt plocka ned tråget och rengöra silen samt tråget. Troligen har nu nya oljan lyckats skölja bort smeten på silen så pumpen nu kan suga olja som tänkt. Då tystnar tryckarna.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)