Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoadRunner1
Frun har hoppat på Volvo tåget här hemma och nu köpt en manuell S70 2.5 SE - 97 10V efter sin senaste Japan historia.Här skulle allt kunna varit lugn och ro om det inte varit för att jag använt denna bil i en veckas tid till och från arbetet och nu finner att denna S70 är mer bränsletörstig än min äldre 850 GLT 20V automatare.Tankade med i det närmaste tom tank i bägge bilarna rullar den äldre 850 modellen längre än denna nyare S70 som varken luktar bensin eller har någon form av bränsleläkage där motorn går mycket fint men är djupt konfundersam över denna bränsleskillnad när jag kommer en något kortare sträcka med en motorsvagare bil än med den motorstarkare versionen som även har automatlåda.Har läst på andra media drivna motorsidor som t ex http://www.automotorsport.se/biltester/ ... lvo+850%29 att 10V ska vara mer bränsletörstig än 20V vilket jag haft lite svårt att tro på men nu helt klart fått bekräftat.Frågan är bara varför när det borde vara tvärtom. ?:-/
av PDK
Mätte du med tripmätaren och full tank? Så vad fick du för liter per 100km?
Kan säga att min 850 2,5SE klarar sig på 0,7-0,72milen landsväg, 100-110km/h. Inga problem...
Stadskörning blir det 11-12l/100km.

Då jag köpte bilen drog den dock mer, men nu har jag gått igenom bilen, det mesta kan man säga.
Men om du letar på "förbrukning" och "soppa" inne på sökfunktionen så hittar du massa frågor o svar.
av RoadRunner1
PDK skrev:Mätte du med tripmätaren och full tank? Så vad fick du för liter per 100km?
Kan säga att min 850 2,5SE klarar sig på 0,7-0,72milen landsväg, 100-110km/h. Inga problem...
Stadskörning blir det 11-12l/100km.

Då jag köpte bilen drog den dock mer, men nu har jag gått igenom bilen, det mesta kan man säga.
Men om du letar på "förbrukning" och "soppa" inne på sökfunktionen så hittar du massa frågor o svar.
Några 0.7 har jag aldrig haft ens med min 850 där jag samtidigt inte förväntar mig dessa låga siffror från en 170 hästars automatare byggd 1992.Men som sagt , att den fortfarande upplevs billigare att köra med än den manuella S70 modellen med 10V och manuell låda råder det ingen större tvekan om trots att jag upplever S70 modellen som något större och modernare med högre komfort.Möjligt att svaret finns där men som sagt , enligt http://www.automotorsport.se/biltester/ ... lvo+850%29 så ska den ju vara något törstigare vilket logiskt sett verkar obegripligt med tanke på motoreffekt och växellåda när denna motor och växellåda fortfarande i 1997 års modell var ett arv från tidigare 850.Mycket möjligt att den elektroniska bränsleinsprutningen med sin dator till skillnad mot 20V är sämre på att sortera denna bensinmängd i ett bränslebesparande syfte !?. ?:-/
Användarvisningsbild
av olindh
10 ventilaren är snålare än 20 ventilaren eftersom 10 ventilaren har sekventiell insprutning. 20 ventilaren har simultaninsprutning vilket gör den törstigare. På t.ex. bilsmart.se kan du se förbrukningssiffrorna för de olika årsmodellerna och motorerna.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)