Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinGW
Tjenare, har en 850 GLE från 93 där kompressionen ibland blir så dålig att bilskrället inte startar. Troligtvis är det kolvringarna som är slitna eller har fastnat på något sätt.

Min första tanke var att byta kolvringarna men efter lite runtfrågning har jag kommit fram till att jag måste lyfta ur motorn för en sådan operation. Eftersom motorn trots allt gått dryga 30 000 mil så började jag fundera på att byta motorn när man ändå har den ur. Har därför tänkt köpa en som gått kortare från Jönköpings Bildemontering. (Testad och klar med 2 års garanti)

Då till min fråga:
Är lite sugen på att köpa en SE (Vad jag har förstått nyare modellen av GLE (B5252S, med 4 hästar mer och bättre lågvarvsegenskaper) och funderar därför på om det skulle kunna vålla problem med styrenheter eller liknande?

Har också kollar runt lite i deras bildelslager och där verkar det som om det är S som är motsvarande GLE och SE motsvarar den svagare GL(B5202S). Någon som har bättre insikt i dessa motorer och vet hur det egentligen ligger till?

Tack på förhand
/Martin GW
av dalldall
vad menar du med ibland?? hydraullyftarna brukar tappa oljan ibland med dålig kompression som följd, kom bättre lyftare 95/96 nångång. har precis renoverat toppen på min 93a, motorn kommer ifrån en 95, så förmodar det är en sån motor du tänker på? om lyftarna är dåliga så byts dom ganska lätt.
av *pettson*
dalldall skrev:vad menar du med ibland?? hydraullyftarna brukar tappa oljan ibland med dålig kompression som följd, kom bättre lyftare 95/96 nångång. har precis renoverat toppen på min 93a, motorn kommer ifrån en 95, så förmodar det är en sån motor du tänker på? om lyftarna är dåliga så byts dom ganska lätt.
Om du funderar på konstruktionen så inser du att det aldrig nånsin kommer att hända före nästa istid att tryckarna hakar sej och håller 5cylindrar öppna och komplösa. Det är nämligen inte så problemet ser ut överhuvudtaget. Konstruktionen på tryckarna förhindrar dessutom att det någonsin ska kunna hända. Flera bilfabrikat har exakt samma problem. T.ex opel, saab med sina ecotec motorer. Även andra märken har det med. Trasslet är lågfriktionsmotorer i sej man har lärt sej att små lagerlägen var inte nån höjdare. Däremot har man halverat kolvringarnas tjocklek och har endast ca 1/3 av spänsten, Kolvringarna har ingen spänst direkt ens som nya. Inte blir dom bättre efter ett rejält antal tusen mil. Samtidigt som ringarna blir svagare så blir det mera sot och smuts i ringspåren. Vi har dessutom aluminiumkolvar i våra bilar, dom sväller faktiskt riktigt rejält när dom blir varma. Likväl då blir dom väldigt små när dom är kalla. Gemensamma länken är just: kolvringarna, dom fastnar helt enkelt i varm kolvs läge. Problemet är ändå tudelat trots allt, eftersom det uppstår vid två olika tillfällen men jag benar ut det.
Om man har kärvande ringar och allt är frid o fröjd med varma kolvar så blir det med 99% säkerhet trassel när dom kallnar som sagt. Ringarna sitter fast i sina spår och når inte riktigt ut mot cylinderväggarna. (en kombination av slitna lopp och svaga kärvande ringar). Brukar sitta som en smäck när man ska till jobbet och bilen faktiskt är helt komplös på antingen en eller flera cylindrar direkt vid kallstart. Åtgärd: I med olja i tändstiftshålen. Oljan fungerar som tätningsmedel mellan kolvring och lopp. Voila som ett mirakel återkommer kompressionen. Bilen startar. För att bli av med mesta möjliga av detta så gäller det faktiskt att köra belastat på högre varvtal (behöver inte vara hög hastighet). Detta för att rysta loss ringarna. Nästa åtgärd om problemet återstår är faktiskt en renovering.
Nästa trassel uppkommer när man gör kallstart , bilen startar och vi stänger av ganska omgående. Då är ringarna ute som tänkt men på grund av att våra modeller har mycket bensin vid kallstart så sköljer vi helt enkelt bort oljefilmen i cylindrarna. Motorn blir rejält otät och vips har vi inget komp. Åtgärden är återigen att häva i lite olja som tätning och så startar vi igen. Sen får man undvika att göra korta starter helt enkelt. Problemet är inte löst förräns nångång vid 70 seriens tillkomst, då programmerades startmängden att sjunka betydligt fortare.
Med andra ord. Tryckarnas kondition påverkar inte ett dugg..
av RoadRunner1
Angående frågan om beteckningarna , vassego ... :D

850 : http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_850

S70 : http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S70

v70 : http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

Tyvärr på gott och ont verkar den tiden när beteckningarna som en gång stod för utrustningen på bilen på bla Volvo vara borta där man idag kan hitta en standard Volvo S70 med den något udda tvåliters motorn som ibland verkar vara mer utrustad än en motsvarande S70 T.Men så är det kanske i en tid när man valfritt kan utrusta viken modell man vill efter behag där jag för något år sedan snubblade över en superfräck BMW som hade precis allt men som innehöll en sunkig 518 motor. ?:-/
av MartinGW
Det är precis det pettson beskriver som är mitt problem, och eftersom en renovering tar mer tid och inte på samma sätt kan höja värdet på bilen har jag bestämt mig för motorbyte... Men frågorna återstår vad gäller styrenhet och liknande.
RoadRunner1 skrev:Angående frågan om beteckningarna , vassego ... :D
Det är där jag kollat, dessa stämmer inte alltid överens med andra ställen jag läst på så därför undrar jag vad som är rätt. Allt som står på wiki är inte sant ;)
av RoadRunner1
MartinGW skrev:Det är precis det pettson beskriver som är mitt problem, och eftersom en renovering tar mer tid och inte på samma sätt kan höja värdet på bilen har jag bestämt mig för motorbyte... Men frågorna återstår vad gäller styrenhet och liknande.
RoadRunner1 skrev:Angående frågan om beteckningarna , vassego ... :D
Det är där jag kollat, dessa stämmer inte alltid överens med andra ställen jag läst på så därför undrar jag vad som är rätt. Allt som står på wiki är inte sant ;)
Nä , tyvärr inte alltid eftersom alla kan bygga på detta material med ibland tveksam uppföljning i ämnet även om det mesta stämmer. :| :) :D
av *pettson*
Om man byter maskin och ändå sparar sina egna spridare. Sin egen kabelpiska och sina egna givare. Tja.. då behöver man inte slåss med andra styrdon eller annat. :wink:

Kortfattat. Använd den nya motorn naken utan dess elektronik. Montera över din egen elektronik och voila.. Sålänge det är samma mekanik så stämmer allt.
av MartinGW
*pettson* skrev:Kortfattat. Använd den nya motorn naken utan dess elektronik. Montera över din egen elektronik och voila.. Sålänge det är samma mekanik så stämmer allt.
Och det borde väl rimligtvis vara samma mekanik i B5252S genom åren?
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)