- mån 26 okt 2009, 21:18
#335065
Tjenare, har en 850 GLE från 93 där kompressionen ibland blir så dålig att bilskrället inte startar. Troligtvis är det kolvringarna som är slitna eller har fastnat på något sätt.
Min första tanke var att byta kolvringarna men efter lite runtfrågning har jag kommit fram till att jag måste lyfta ur motorn för en sådan operation. Eftersom motorn trots allt gått dryga 30 000 mil så började jag fundera på att byta motorn när man ändå har den ur. Har därför tänkt köpa en som gått kortare från Jönköpings Bildemontering. (Testad och klar med 2 års garanti)
Då till min fråga:
Är lite sugen på att köpa en SE (Vad jag har förstått nyare modellen av GLE (B5252S, med 4 hästar mer och bättre lågvarvsegenskaper) och funderar därför på om det skulle kunna vålla problem med styrenheter eller liknande?
Har också kollar runt lite i deras bildelslager och där verkar det som om det är S som är motsvarande GLE och SE motsvarar den svagare GL(B5202S). Någon som har bättre insikt i dessa motorer och vet hur det egentligen ligger till?
Tack på förhand
/Martin GW
Min första tanke var att byta kolvringarna men efter lite runtfrågning har jag kommit fram till att jag måste lyfta ur motorn för en sådan operation. Eftersom motorn trots allt gått dryga 30 000 mil så började jag fundera på att byta motorn när man ändå har den ur. Har därför tänkt köpa en som gått kortare från Jönköpings Bildemontering. (Testad och klar med 2 års garanti)
Då till min fråga:
Är lite sugen på att köpa en SE (Vad jag har förstått nyare modellen av GLE (B5252S, med 4 hästar mer och bättre lågvarvsegenskaper) och funderar därför på om det skulle kunna vålla problem med styrenheter eller liknande?
Har också kollar runt lite i deras bildelslager och där verkar det som om det är S som är motsvarande GLE och SE motsvarar den svagare GL(B5202S). Någon som har bättre insikt i dessa motorer och vet hur det egentligen ligger till?
Tack på förhand
/Martin GW