Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalblo
Pettson hade rätt nedan. Det var tändningsgrejen som var utsliten...
Märkte att jag kunde starta bilen om jag joxade lite med nyckeln. Åkte till Bilia och köpte grejen för 480 kr. 15 min och 6 skruvar senare startar den perfekt igen.

Usch för bortkastade pengar. Nästa gång ska jag lyssna på kloka forummek istället för att chansa sådär dumt :oops:
Tack för hjälpen!

Hej!
Jag har en 855 -93 med B5252S, manuell.
För några veckor sedan började startmotor att inte fungera ibland. Helt tyst - inte ett livstecken. Rullade igång den några gånger då. Sen plötsligt dog den helt.

Jag blev övertalad att bara byta startmotor direkt "det är säkert solenoiden". Så jag köpte Biltemas och fick den monterad av Speedy (låg själv sjuk - hade annars tänkt göra det själv).

Allt var sen frid och fröjd i två veckor - men så nu igår var den helt död igen... :-(

När jag vrider om nyckeln till Start - släcks all belysning, instrumentpanel och radio. Jag hör bensinpumpen men inget annat... Bilen startar superlätt om jag rullar igång den och går problemfritt.

Har tyvärr inte hunnit läsa ut felkoder - ska göra det inom något dygn och uppdatera.

Är det något slags glapp i elen till motorn? Något som hamnade rätt när speedykillen bytte, men som sen skakat fel igen?

Suck - tacksam för all hjälp jag kan få.
Senast redigerad av 1 kalblo, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Vanligast är inte att startmotorn går o dör. Vanligast är att kontaktstycket bakom tändningslåset glappar sönder och därmed inte gör vad den ska. Näst vanligast är vanlig oxid på anslutningen på kabel 50. (startmotor tillslag). På tredje plats hamnar kärvande startmotor..
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]