Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
Bytte fördelarlock, rotor och tändstift, laddade batteriet lite och nötte med startmotorn! gick igång tillslut.. jävla tur! :D
Tack för alla tips!

Är 50 mil hemifrån och bilen startar inte, startmotorn går runt och batteri finns men tänder inte, hostar nån enstaka gång bara, hade samma problem en gång när jag hade tvättat bilen, då fukt nog hade kommit in nånstans men det hostade då igång efter ca 10 minuter... Har torkat ur fördelarlocket o kollat det, tänkte kolla tändstiften också men hade inte verktyg till det :( misstänker att det kan vara fukt nånstans nu :/ har ju vart fuktigt o regnat och bilen har stått still i över ett dygn

Finns det något annat som kan vara fel?
Startmotorn går ju runt som fasen, tänkte på kol i den eller nåt, kan man testa knacka?

Skulle verkligen behöva bra tips nu! då jag inte kan ta mig hem..

MVH
Senast redigerad av 1 coldhand, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Testa med startgas! Om inte annat...så får vi veta om problemet är bränsle eller tändrelaterat!
Du kan även kolla felkoder!
Användarvisningsbild
av coldhand
Jocke S. skrev:Testa med startgas! Om inte annat...så får vi veta om problemet är bränsle eller tändrelaterat!
Du kan även kolla felkoder!
Har nu testat med startgas, tog bort slangklämman på röret som går från luftfilterboxen till spjällhuset och sprayade in en laddning, hände ingenting när jag vred på nycklen, bara startmotorn som nöter, nån gång ibland hostar den till mycket lite.

kollade felkoder på Sockel A2 med bra resultat 1-1-1
Kunde inte testa i uttag A6? fanns inget stift i den men har för mig att 2:an är både för tändning och bränsle eller?

Så nästa steg tänkte jag titta på tändstiften om de är kassa :/..

Kan även tillägga att förra gången detta hände och denna gången har jag kört en kort sträcka kanske 30 sekunder, flyttat bilen och sen stängt av den, och därefter har den inte startat, tänkte om det kan vara intressant att veta..
Användarvisningsbild
av Taxen47
Ja då har du råkat ut för det klassiska som många har råkat ut för,nämligen detta att den kan vara tjurig efter en kort start.Verkar som den vill stänga av bränslet för att den var redan på gång med en kallstart när du hade igång den så kort tid.De flesta brukar nöta på tills den startar och sen går den lite dåligt med detsamma.Kan du bogsera den så att du sparar batteri?Manuell låda?Kanske du hittar mer om du söker på t.ex Startproblem eller startsvårigheter.Har säkert skrivits många trådar om detta.
Lycka till :)
Användarvisningsbild
av coldhand
Taxen47 skrev:Ja då har du råkat ut för det klassiska som många har råkat ut för,nämligen detta att den kan vara tjurig efter en kort start.Verkar som den vill stänga av bränslet för att den var redan på gång med en kallstart när du hade igång den så kort tid.De flesta brukar nöta på tills den startar och sen går den lite dåligt med detsamma.Kan du bogsera den så att du sparar batteri?Manuell låda?Kanske du hittar mer om du söker på t.ex Startproblem eller startsvårigheter.Har säkert skrivits många trådar om detta.
Lycka till :)
Har testat att nöta väldigt mycket, varit försiktig med att inte bränna startmotorn dock körde slut på batteriet men har min brors bil som strathjälp.. har försökt nöta en hel del under dagen utan resultat, gick förra gången med att nöta ett tag sen gick den igång som du skrev lite dåligt i början men kom igång sen, vad kan man göra för att åtgärda detta egentligen? kan man koppla bort batteriet så att typ bränslepumpen återställer eller nåt? börjar bli lite panik då jag inte kan ta mig hem hehe
Användarvisningsbild
av javavagen
Har läst på detta forumet att det kan hjälpa med att lossa tändstiften, droppa lite olja i varje cylinder, koppla loss elkontakterna till spridarna, köra runt med startmotorn lite, dit med tändstiften igen, och vips, så går det att starta bilen. kan ju vara värt att prova...

Janne :-)-)
Senast redigerad av 1 javavagen, redigerad totalt 0 gånger.
av RoadRunner1
Som ren nödlösning ... Bogsera den efter brossans bil med lämplig fart och växel tills den tänder till beroende på växellåda som Taxen47 föreskrev.Nog fasiken skulle den väl vakna till liv efter detta !?.
Användarvisningsbild
av coldhand
javavagen skrev:Har läst på detta forumet att det kan hjälpa med att lossa tändstiften, droppa lite olja i varje cylinder, koppla loss elkontakterna till spridarna, köra runt med startmotorn lite, dit med tändstiften igen, och vips, så går det att starta bilen. kan ju vara värt att prova...

Janne :-)-)
Tack, ska testa detta.. :) hoppas det kan funkar!..
Har också läst detta..
återkommer imorgon med resultat hoppas jag hehe
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)