Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 850 GLT 93a som rullat 31k nu.

Nu måste jag få hjälp med att få veta vad den stora svarta grunken heter som 3 slangar går in i plus den stora svarta o två stycken är det bara satt stoppar på...
Strunta i det gula jag ritat :P

Bild
Senast redigerad av 3 Cornelia, redigerad totalt 0 gång.
Kan mycket väl vara något som ett luftläckage någonstans, börja med att se över alla slangar.
Kan också vara din LMM som sjunger på sista versen.

Att det måste vara lamda-sonden som är trasig är helt fel. Hoppas du inte bytt 4st i tro om att det är den som felar hela tiden, då förstår jag att det blir dyrt.
Det brukar gå att mäta dem och se om de är trasiga eller ej.

Jag sökte lite snabbt i forumet och hittade följande information om din felkod.
Det finns säkert någon mer här som kan ge dig en bättre information om vart du bör felsöka och vad som mest troligt är fel.

Felkodsinformation EFI–231, EFI–232
EFI–231 Adaptiv lambdareglering, dellast EFI–232 Adaptiv lambdareglering, tomgång

Villkor
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle–/luftblandningen i tomgång– respektive dellast–området. Om bränsle–/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt kommer felkod EFI–232 (tomgångsområdet – 0,48 ms – + 0,40 ms) eller felkod EFI–231(dellastområdet 0,773 – 1,227) och statusmeddelande Övre gräns (mager bränsle–/luftblandning) eller Undre gräns (fet bränsle–/luftblandning) att sättas.

Ersättningsvärde
-inget.

Felorsak

Övre gräns:
-defekt luftmassmätare
-lågt bränsletryck
-luftläckage
-felaktig pulsdämpare
-felaktiga givarsignaler.
Undre gräns:
-defekt luftmassmätare
-högt bränsletryck
-läckande insprutningsventiler
-läckande EVAP–system
-förorenad motorolja
-för hög oljenivå
-felaktiga givarsignaler.

Felsymptom
-kan ge hög bränsleförbrukning
-kan ge sämre prestanda.

Mvh
Andreas
Tack Andreas men hjälp vad saker!!! :wink:

Jo jag har bytt o lampan har ju slocknat efter byte o radering av felkod. Kan det alltså ÄNDÅ inte vara lambdan? :oops: Tycker ju att lampan och felkoden borde tändas på en gång om inte felet åtgärdats? Eller är jag ute och cyklar...

Känns nästan som jag får lämna in bilj***ln på nått seriöst ställe...

Någon här som kan felsöka?? :roll:
Man kanske ska tala om att näst sist lampan tändes var under helt vanlig körning...ingen ansträngd eller så utan låg i 70 km/h o vips så tändes den...
Andra gången var när jag skulle ge starthjälp med startkablar o vips så tändes den..
Går ungefär 2-4 månader mellan gångerna.

Gubben har köpt en gammal 940 131 hästars o jag tycker fasen den är piggare än min 170 hästars :roll: Är först nu när man kört nån annans bil som man tror ja va som en snigel som jag börjar tro att min går dåligt..tror nog prestandan är felaktig faktiskt.

Är automat i min men upplever den inte som så här seg under hela 1½ året jag haft den.
Den koden klagar på lambdareglering, inte signalen i sig. Alltså sonden fungerar, men blandningen är lite utanför sitt område. (Sonden kan iofs visa lite fel, men det vanligaste är att den dör helt och man får en kod som säger "signal saknas")
Luftläckage är det första att kolla upp. Även på avgassidan, skarven grenrör-främre avgasrör t ex.

Vad har du för motor/bränslesystem? 10 eller 20 ventiler?
som alla redan nämt så betyder felkoden att lamdasonden fungerar, men du är långt ifrån ett normalt färde & du ska laga det som gör att du är långt utanför normalt värde.
koden följs av en anvisning Övre eller Undre gräns, så du vet om den ligger o reglerar ner eller upp.

grenrslekage är vanligt på dom där, detta gör att sonden tror att motorn går magert.
vet inte om din motor har den där vakumslangen i gaveln på insugsröret, mot servopumpen. den brukar gå sönder
caysie skrev:Hade liknande problem med min -93a GLT

Inte en enda felkod, mer än lambda koder.

Bytte luftmassemätare och vips, allt bra igen !! Och då märker du at den har 170Hk :lol:
Fick du samma felkod som jag? Och stank din bil med soppa?
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]