Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blomman
Varför har volvo så förbannat dåliga fläktar? det händer ju knappt nåt på fullfräs.Har en 855 t5-94.
Hade lika dålig fläkt i min 745-88.Nästan alla andra bilar har ju bättre drag och slipper den sakta växnde strimman i MITTEN som sakta sakta går ut mot kanterna.
Användarvisningsbild
av CarMan
blomman skrev:Varför har volvo så förbannat dåliga fläktar? det händer ju knappt nåt på fullfräs.Har en 855 t5-94.
Hade lika dålig fläkt i min 745-88.Nästan alla andra bilar har ju bättre drag och slipper den sakta växnde strimman i MITTEN som sakta sakta går ut mot kanterna.
jag anser inte att dom har en dålig fläkt.

vad är felet? är det så att ditt hår intre rörsig på ett snyggt sätt eller är det nått annat?

immar det på
blir det inte varmt
låter det mycke
oljämn värme höger/vänster. fram/bak

har du cupefilter? när byttes det?
Användarvisningsbild
av Mysko
blomman skrev:Varför har volvo så förbannat dåliga fläktar? det händer ju knappt nåt på fullfräs.Har en 855 t5-94.
Dålig fart på högsta?? Du skojar? Flera jag snackat med berömmer volvos fläkt. Är ett bra drag i den på max. Varje fall i 850, hur det var på 740 vet jag inte.

Men den kanske inte funkar som den ska?
Användarvisningsbild
av CarMan
Mysko skrev:
Dålig fart på högsta?? Du skojar? Flera jag snackat med berömmer volvos fläkt. Är ett bra drag i den på max. Varje fall i 850, hur det var på 740 vet jag inte.

Men den kanske inte funkar som den ska?
vist blåser det så det räcker om en fungerande fläkt i en 850, men vem vill attdet ska fläkta, det bästa är ju om det var tyst & ändå höll rätt temp.
det måste ju vara nått annat han är misnöjd med.
av blomman
Jag har värme och det immar inte.Men har man av olika andledningar imma på framrutan när man ska åka tar det "tid" att få bort det.Jämför man med våran peugot 605 så tar den bort imman på ett par sekunder tack vare att den fläkten blåser kraftigare på max.På v40 jag ägde en gång i tiden så hade den bättre drag än min 850,visserligen var den nyare än 850:n men 605:an är äldre än 850:n.Det jag menar är att jag tycker att det borde kunna blåsa kraftigare på max vid sådana tillfällen,sedan när det är borta vill man ju inte längre ha den kvar på max. Det är väll egentligen bara ett tycke från min sida.
Användarvisningsbild
av Mysko
blomman skrev:Jag har värme och det immar inte.Men har man av olika andledningar imma på framrutan när man ska åka tar det "tid" att få bort det.Jämför man med våran peugot 605 så tar den bort imman på ett par sekunder tack vare att den fläkten blåser kraftigare på max.På v40 jag ägde en gång i tiden så hade den bättre drag än min 850,visserligen var den nyare än 850:n men 605:an är äldre än 850:n.Det jag menar är att jag tycker att det borde kunna blåsa kraftigare på max vid sådana tillfällen,sedan när det är borta vill man ju inte längre ha den kvar på max. Det är väll egentligen bara ett tycke från min sida.
Tror du har nått fel. Jag har ju en 92:a å innan jag bytte motstånd för dom andra hastigheterna så hade jag ju bara full fart å det var ju inte så kul att lyssna på. Så fläkten var oftast avstängd. Men började det imma på så kom det bakifrån, då hade jag på fläkten en kort stund så var det borta.

Jag låter iofs AC:n gå rätt ofta så den får fukta av luften åxå. Eller så kanske din recirkulation pajat så den är på hela tiden?
Användarvisningsbild
av eldaria
Hur kollar man om recirculationen har pajat?

Jag tycker också at den är väldigt långsam om at imma av fönstret, till och med på högsta drag, men blåser gör det, så det är inte fläkten.
Jag provade att stänga av alting som låter i bilen, hadde nycklen på första läget, satte fläckten på 1, och provade at byta recirculationen, men man hörde inget flytta på sig.

Min A-C Fungerar inte, så den kan jag inte använda, ska fixa den till våren men om man har pengar till det, skit dyrt at fixa.
Användarvisningsbild
av Mysko
eldaria skrev:Hur kollar man om recirculationen har pajat?

Jag tycker också at den är väldigt långsam om at imma av fönstret, till och med på högsta drag, men blåser gör det, så det är inte fläkten.
Jag provade att stänga av alting som låter i bilen, hadde nycklen på första läget, satte fläckten på 1, och provade at byta recirculationen, men man hörde inget flytta på sig.

Min A-C Fungerar inte, så den kan jag inte använda, ska fixa den till våren men om man har pengar till det, skit dyrt at fixa.
Bra fråga, på min funkar motorn till recirkulationen, men armen som drar i spjället är paj. Så på min är den avslagen oavsett vad knappen säger. Men om din är helt tyst så kanske motorn pajat i läget på.

Spjäll motorn sitter till vänster om fläkten innanför handskfacket, ta ut handskfacket å kolla. Svårt at beskriva hur du ska göra det. Men kan kolla på det.
av blomman
Det är bara den imman som kan finnas i bilen när man ska åka iväg som tar tid att få bort. Även om man har ac:n på, så tycker jag att det kunde vara mera blås för det ar ju enda gången man har full fläkt på, när man ska imma av.
V40 hade ju nästan dubbelt så bra drag på max än det jag har nu. Sen om mitt hår inte fladdrar det skiter jag faktiskt i 8)
Användarvisningsbild
av Mysko
blomman skrev:Det är bara den imman som kan finnas i bilen när man ska åka iväg som tar tid att få bort. Även om man har ac:n på, så tycker jag att det kunde vara mera blås för det ar ju enda gången man har full fläkt på, när man ska imma av.
V40 hade ju nästan dubbelt så bra drag på max än det jag har nu. Sen om mitt hår inte fladdrar det skiter jag faktiskt i 8)
Svårt att säga, men på min bil försvinner den tämligen fort när man kör på 4:an. Men är du säker på att din recirkulation inte är på då? Den kan ju ha pajat i PÅ läge, då kan man ju ha enormt med luftflöde men det försvinner ju ingen imma förräns luften har värmts upp och kan bära mera fukt.

Kall luft är dålig på att bära fukt, varmluft bär mera. Enkel fysik å kan vara lösningen på ditt problem.

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]

Bilder