Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
hejsan.

är inte särskilt van vid att mecka och kan inte så mkt om bilar men försöker lära mig, hade tänkt kolla vad man får ut av att kopla in ett sportfilter?
Har även funderat på de där med dumpventiler men minbil har ingen turbo tror jag och då e de ingen mening vad jag har förstått? hur svårt är det att fixa turbo till bilen? lättast kanske att byta hela motorn?
Sen så skulle jag vilja ha motorvärmare och kupevärmaruttag i bilen då det inte fins orginal och har sätt många trådar om biltemas billiga motorvrmare som skal funka bra? men dom fins inte till 850 :S kan man ta värmaren till en annan modell å hoppas den passar? eller fins det andra värmare som inte kostar skjortan? kanske även där är lättare att byta hela motorn?

sen till stylingen....
hade tänkt kolla om nån har tips på sjusta kjolpaket, alternativt bara fram och bak spoilers till 850? har inte hittat så mkt när jag letat..
vinge ska jag få en av svärfar som har en ligger på hans jobb.
sen blire väl lite mer ljud i belen så småningom. nån som har bra förslag på sjysta 4x6" att sätta i bakdörrarna som går att driva utan slutsteg? skulle även vilja veta lite mer om slutsteg för man ser så många slutsteg med "låga" W antal men som sägs kunna driva mkt hägtalare ändå, kan man kopla flera slutsteg om 1 inte räcker till? hur vet man ungefär vad slutsteget pallar? ska man räkna wrms eller w på högtalarna för att få fram hur mkt dom klarar?

/Andez
av RoadRunner1
Osäker på all denna effekthöjning med sportluftfilter och modifierade avgassystem där turbo förmodligen är det enda som verkligen har en effekt som märks mer än på pappret jämfört med din originalbil.Positivt kan det ju däremot upplevas om man med de enklare metoderna får fram ett vackert ljud utan att det låter som om ett godståg dundrade förbi , bara pinsamt.Har hört ett par ljudtester av bla Volvo 850 på YouTube som fått till detta motorljud riktigt bra.Tyvärr ingen anhängare av eftermonterade pålimmade plastbitar runt bilen.Bilen ser i dessa fall mer ut som en Japansk vulgojeep.Fy bubblan.Tror till och med att dessa pålimmade plastbitar sänker andrahandsvärdet när folk oftast är skeptiska till många av dessa julgransbilar som begagnade !?. :D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Öppet filter ger ett fränare ljud framförallt. Eventuell påverkan på effekten uppåt är rätt svår att få, och det blir oftast sämre om mannte köper ett bra filter och ser till att det enbart får kalluft.

Dumpventil lär man ha en turbomotor för att ha någon nytta av. Visst går det att konvertera, men det är olagligt och kan ge en hel del problem med polis / besiktning. Beroende på årdmodell kan man byta ut motorn till en turbomotor, men kostnaden för det är bara motiverad om man har en öerhört fin bil redan. annars är det billigare och smartare att byta bil.

Kjolpaket finns det väl inte direkt i uppsjö av, men kolla hos realcar, hällsjö, dalhems ochstylingkompaniet.

Jag hade ju hellre valt 5,25 eller möjligen om man vill bygga om lite 6,5" istället för 4*6" Som dels inte passar i hålen och dels är mindre än en 5,25". Sen lär man hålla lite koll på effektangivelserna på stegen med, det finns lite olika sätt at ange effekten, det man ska titta på är RMS watt. Och säg 15 RMS watt räcker till att driva i princip vilken normal högtalare som helst, en bas vill ju ha lite mer dock. Ja, man kan ha flera steg om man vill / behöver. Man kan ju ha ett steg som ger mer effekt än vad högtalarna klarra om man bara håller koll på nivåerna.
av Andez
jaha ja oki. inga dumpventiler elelr ny motor på den gamle kraken hade jag tänkt.. ska ta och kolla på sidorna med kjolpaket annars får jag väl hitta nån annan bil att plcoka med....
ska överväga högtalar valet lite.. mitt "hål" i bakdörren är 17,5*15,5 trode de va 4*6 som passade bäst men jag kan ha fel. har aldrig gjort sånthär förut...
av Andez
öppnade upp där högtalarna moteras i bakdörren med lite våld så gick det... mycket riktigt som du sa Marlbroman så va de 5,25" där bak.. nån som har någon åsikt om dessa? bara skit antar jag? http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 3000,4693)
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 9614,4693)
sterion klarar 4*45w kanske ingen ide att kopla in mer än dom 2 i fram som redan sitter där? ingen aning om effekten på dom men det e två mds som satt där iaf...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jag kör ju med 5,25" bak, men man lär ju tänka på att originalhögtalarna inte följer några standardmått som oftast. Man får ju vad man betalar för, men sen beror det ju på vad man har för krav. Jag hade av dem där gått på Blaupunkt för 349:- billiga och lättdrivna. En normal 4*45W stereo klarar av att driva 4st skapliga högtalare utan större bekymmer.
av Andez
jo det e ju inte precis 5,25 bak men det är inte långt ifrån... jag har inte så mkt pengar att lägga på högtalare atm men jag e inte ute efter något värsting ljud heller...vet inte va det fins förnågot i prisklassen 3-500:- du eller någon annan kanske har förslag?
av Andez
vet att det fins många trådar om motorvärmare men tänkte fråga om det fins någon som monterat biltemas motorvärmare på en 850 2.0? den fins inte med när man kollar men vet att defa har sama värmare till v40 som till 850 2.0 (doppvärmare)

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]