Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nicklas718
Hej,
Har lite problem med att min V70 vill "dö" (tomgången går ner till 3-400) när man trampar ner kopplingen vid högre farter, ex när man ska växla ner från 4:an till 2:an. Tomgången är förhållandevis stabil (ibland brukar den hoppa lite men inte ofta). Även när jag ibland ska starta bilen så vill den inte hoppa igång utan jag måste vrida tillbaka nyckeln och prova igen och då startar den.
Efter att ha läst alla inlägg gällande spjället här på forumet så bestämde jag mig för att rengöra spjället, dock tog jag bara bort insugsslangen och monterade inte bort hela spjället. Det första som slog mig när jag började rengöra spjället var att endast den nedre delen av "vippskivan" inne i spjället gick att "vippa" på. Min fråga är nu om det ska vara så eller ska man kunna "vippa" både på den nedre och den övre delen?

Tacksam för svar : )

//Nicklas
av nicklas718
Uppföljning:
Jag antar att hela vippskivan ska kunna vippas fritt, tror nog att det var jag som bara kände för försiktigt på den nedersta delen av skivan och att det var därför det kändes som att bara en del rördes.
Jag får väl trycka lite hårdare när jag testar att rengöra den bättre imorgon igen. Räcker det att låta spjället vara kvar för att rengöra det eller bör man ta bort hela spjället?
av nicklas718
Rengjorde spjället bättre idag och nu fungerar vippskivan bättre. Behövde inte ta bort spjället då det knappt fanns ngn smuts bakom vippskivan. Nu är det bara att hålla tummarna för att bilen går bättre. Vill helst inte betala 7000kr för ett nytt. Har uppdaterat mjukvaran för ca3000mil sen, 2005, och den gick bättre efter det men tycker den börjat gå sämre den senaste tiden. Vet ngn om det finns en nyare mjukvara än den från 2005? Har ett spjäll med vit lapp.
Användarvisningsbild
av javavagen
Hej!

Gjorde rent ett spjäll i går på en v70-00 med samma problem.
Det var inte alls mycket sot runt och på spjällskivan, men efteråt gick bilen som smort!

Mvh Janne :-)-)
Användarvisningsbild
av CarMan
det viktigaste är att man få i den nya mjukvaran !!!
Användarvisningsbild
av CarMan
ja jag tror den kom senare, tror den dök upp i slutat på 2006

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]