Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 170 hk
Hej! Jag är ny på detta eminenta forum och har precis köpt en 854 GLT -97 som gått 16.100 mil. Makalös bil, den känns som ny trots sina 9 år!

Även jag tycker att vindrutetorkarna är trötta, men verkar gå snabbare efter en stunds användning. Det är dock ingen större skillnad på vanligt eller snabbläge. Mindre bra när snöslasket börjar - vad göra?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vanligt fel, axlarna som torkararmarna sitter på är tröga. Se till att torkarna är i parkeringsläge. Lossa armarna, plasten, och ta loss hela mekanismen där under.
Lossa länkarna från motorn, kolla hur den sitter först. Under plastkåpan finns en låsring, ta bort.

Nu ska axlarna ur. Undvik att slå, du förstör bara gängorna. Det bästa är att sätta armen längst ner på axeln i skruvstycket och vrida och dra i hela stativet.

Putsa rent axlarna och i hålen tills det går lätt och lägg i fett innan du sätter ihop.

Koppla i motorn tillfälligt och se till så den stannar i parkeringsläge innan du sätter tillbaka armen på motorn.
Användarvisningsbild
av 170 hk
Stort tack för denna utförliga arbetsbeskrivning - det låter ju t.o.m. som något jag skulle kunna klara av själv! :D
av erikeriksson
Hej, ursäkta en amatör, men kan man inte börja med att droppa lite motorolja eller liknande på axlarna utan att demontera något för att se om det blir bättre.

Brukar själv smörja på detta sätt någon gång om året på mina bilar och det funkar.

Håller annars med om att fett är bättre särskillt om man använder vattenfast fett för marint bruk.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har försökt flera gånger, tom borrat hål in till mitten på axeln och smörjat men det brukar vara lönlöst.

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]