Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en -97 S70 2,5 som har gått (endast) 7500 mil. Dom senaste veckorna har den gått lite ryckigt, mest på låga varv. Bytte tändstift idag och dom var sotiga. Jag har också uppmärksammat att stötfångaren bak är lite sotig runt avgasröret. Nån som har en gissning om vad det kan vara?

Tack på förhand.
Med den mätarställningen antar jag att du åker korta sträckor. Kan det helt enkelt vara så att den inte har blivit ordentligt varmkörd på länge?
Sparkz skrev:Med den mätarställningen antar jag att du åker korta sträckor. Kan det helt enkelt vara så att den inte har blivit ordentligt varmkörd på länge?
Skulle tippa på att det är dags att gasa ur bilen ordentligt.
Stämmer inte de föregående tipsen så skulle det kunna vara dåliga tändkablar så att du får överslag nånstans innan stiften, det brukar visa sig främst på låga varv vid gaspådrag i början innan kablarna blir sämre.
Starta bilen när det är mörkt och öppna motorhuven, ser du ett gnistregn skulle jag råda dig att byta ut tändkablarna.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]