Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 0din
Hej, jag undrar om det är någon som vet om det går att skifta medbringare (mellan olika årsmodeller) på utgående axel från fördelningslådan.
Orsaken att jag frågar är att funderar på att köpa en V70 awd där förgående ägare har bytt f-lådan pga ett haveri.
Han fick då tag i en nyare låda och när kardan skulle monteras passade således den inte mot den medbringaren. Efter det har han kört utan kardan.
Billigaste alternativet vore att byta medbringaren på lådan men vet inte hur det passar med hänsyn till axeldiameter eller splines. Mvh Christian
Användarvisningsbild
av ketto
me andra ord har han satt en vinkelväxel med kant runt medbringaren? Borde ju gå att byta medbringaren!

*EDIT* Enligt bilderna i VADIS så dras medbringaren ur när man byter packboxar t ex! Så visst går de att byta!
av Henke3
Vet du årsmodell på den nyare vinkelväxeln?
Medbringaren går att byta, viktigt att följa metoden i VIDA för att inte riskera pinjonglagerhaveri.
Om den nyare vinkelväxeln är från en -00, byggd efter vecka 20 -99, så är den för kort från växellådan sett för
att funka med din downpipe från turbon (kardanaxeln tar i).
av 0din
Jag vet inte årsmodellen på vinkelväxeln, men när jag kollade under såg det ut som att det skulle gå fritt från downpipen. Bytte dom modell på medbringare 98 eller hur ligger det till.
Senast redigerad av 1 0din, redigerad totalt 0 gånger.
av 0din
Ok, så om jag får tag i en medbringare från en 97:a så ska den passa med tanke på splines och axeldiameter.
Då kan det nog bli affär på bilen iallafall :D
av 0din
Med tanke på monteringen Henke3, det viktiga är väl att inte utsätta axeln för slag misstänker jag, utan använda avdragare och sedan pressa tillbaka den med typ gängstång och mutter. Eller är det något mer att tänka på?
Användarvisningsbild
av ketto
0din skrev:Med tanke på monteringen Henke3, det viktiga är väl att inte utsätta axeln för slag misstänker jag, utan använda avdragare och sedan pressa tillbaka den med typ gängstång och mutter. Eller är det något mer att tänka på?
Precis, inge slag, enbart dragkraft för att dra ut den och sen gängstång för att dra tillbaka den!
Användarvisningsbild
av ketto
0din skrev:Jag får tacka Ketto och Henke3 för era svar. Det har löst lite funderingar för mig.
de är lugnt, de är därför forumet finns!

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]