Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *anders*
Har startproblem i genomsnitt 1 gång av 10. Motorn startar och går ca 1 s innan den dör, mellan 5-25 startförsök kan behövas. En svag tendens till rusning finns, varvtalet går upp till ca 2000 r/s innan den dör. Problemet kan även uppstå för en varm motor men är något mera ovanligt. Har haft den inlämnad till Bilia två gånger utan att de har kunnat åtgärda problemet. Den första gången fanns inga felkoder, den and gången felkodades lufttrycksgivare, motortemp, lufttemp, EFI-121+122+123. Om dessa felkoder är relevanta för problemet vet jag inte.
*anders* skrev:Har startproblem i genomsnitt 1 gång av 10. Motorn startar och går ca 1 s innan den dör, mellan 5-25 startförsök kan behövas. En svag tendens till rusning finns, varvtalet går upp till ca 2000 r/s innan den dör. Problemet kan även uppstå för en varm motor men är något mera ovanligt. Har haft den inlämnad till Bilia två gånger utan att de har kunnat åtgärda problemet. Den första gången fanns inga felkoder, den and gången felkodades lufttrycksgivare, motortemp, lufttemp, EFI-121+122+123. Om dessa felkoder är relevanta för problemet vet jag inte.
Låter nästan som mitt problem med min V70 GLT -99, har dock bara hänt när det är antalet minusgrader hittills och då utan att ha använt motorvärmare. När jag försöker starta den igen verkar den sur som ett as och det krävs som sagt ofta tvåtalet ganska långa startförsök innan den hackandes och puttrandes tveksamt går igång varpå jag måste gasa för att hålla varv annars dör den igen. Efter någon minut kan jag släppa gasen och den självgår någorlunda på egen tomgång. I övrigt går den hur bra som helst (!) och så länge den inte dör vid första startförsöket finns inga tendenser till trubbel.

Jag lämnade in min på Helmia men de hittade inga felkoder :???: De tipsade om en tempgivare (eftersom det i mitt fall bara hänt när det är kallt) som kostar 1500kr att byta. Det gick inte att testa om den var kass påstod de utan man fick byta o se om problemet kvarstod o sedan testa nästa grejj osv... urk...

Ingen som har liknande erfarenhet och kanske något tips att komma med? *Anders* kanske har löst det redan??

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]