Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eldaria
Jag ska byta Handbroms Backarna, och Byta Oljan i Växellådan.
Eventuelt om byte av oljan inte är nog så ska jag också byta Kopplings Slav cylinder.

Och idag har jag införskaffat:
1 Hydralisk lyftare 2 Ton Max
2 Grejor till at hålla bilen uppe med. (Vet inte vad dom heter) (Jack stands)

Jag har redan:
Haynes Boken
En standard 40 dels verktygs låda, med skruv mejsel, fasta nycklar osv.

Ska jag använda några andra typ special verktyg til detta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tratt och slang / tratt med lång böjlig pip / sugspruta för att fylla på olja i lådan med. Nivåpluggen sitter på gaveln på lådan, du kommer åt den genom hjulhuset.

Låsringstång till kopplingscylindern.

Kopparfett, smörj allt som ska röra sig i bromsarna.

Jack stands = pallbockar

Är det hylsor med i satsen? Nivåpluggen är nog svår att komma åt med en fast nyckel, bättre med 24 mm hylsa och ett knippe förlängare.
Användarvisningsbild
av eldaria
Jo där är hylsor med också hur långa måste förlängaren vara? Den jag har är ungefär 14cm.

Såg just att den största hylsan jag har är 19mm, så ska skaffa en 24mm också.
Tratt och slang, hmm får köpa det imorgon.
Sugspruta är det typ dom leksaks sprutorna man hadde när man var barn?
Låsringstång ok sån har jag inte sett förut, får fråga imorgon efter en.
Kopparfett, ok det har dom nog också.

Hur mycket olja ska jag köpa till Lådan, och ska jag köpa den hos volvo eller kan man jag bara köpa den i bildels affären?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Castrols olja har löst en del problem med trögväxlade lådor, finns hos din Volvohandlare. Hoppa in på http://www.castrol.se, tryck på "Rek tabell för verkstäder" och leta upp din bil så får du typ och mängd.

Cylindern sitter med en låsring:
Bild
Tången ska vara för utvändiga ringar, spetsarna ska gå isär när du klämmer på handtagen. (Bilden visar en invändig ring)
Det finns tänger som man kan "bygga om" så den går att använda till båda typerna.

Det är lite bekvämare med längre förlängare men du kommer åt med den du har. Nu blev jag lite osäker, var det 22 mm på pluggarna? ??:-/
Användarvisningsbild
av eldaria
Ok, ska kolla efter en sån tång, men väntar tills jag bytt Oljan, om det nu är at jag inte behöver byta cylindern (håller tummarna).

Kan se at jag ska använda 2.1 liter, det är ju lite mindre än dom 4 literna som Volvo sa jag behövde, men det får nog ändå bli 3 liter, då jag tvivlar på at dom kommer i 0,1 liters flaskor.

Var och Köpte Hovarana till Handbromsen hos volvo, det kostade 84 Euro, med jobbet gjort själv, så är det ju en del pengar at spara, till och med med verktygs köp. :-)
Ska sätta i dom imorgon, och då kan jag ju kolla storleken på nivåpluggen, Om jag kan hitta den, Haynes manualen beskriver lite grann vart den sitter.

Menar du hjulhuset på Vänster sida, om man kollar i bilens Körrikting? och är det enklare om man plokkar av Hjulet?

Den sugsprutan du nämde? är det en sån som jag trodde det var?
Eller ska jag ha tag i något annat?

mvh.
Brian.
Användarvisningsbild
av Sparkz
2,1 liter, japp! Men du fyller ju i nivåpluggen, alltså tills det börjar rinna ut igen. Tänk på att bilen ska stå plant bara.
Vänster sida, och hjulet ska av.
Lekte inte med sprutor när jag var barn, så jag vet inte. Men en stor spruta är det, som du suger upp olja ur flaskan med och sprutar in i lådan. Men det är inget du måste ha, tratt och slang funkar lika bra.
Användarvisningsbild
av eldaria
Jahopp, idag provade jag att byta handbroms Hovarna.
Komm inte så långt så var det stopp.
Får nog köpa lite bättre kvalitet verktyg.

Hadde hissat up och pallat up bak delen på bilen, plokkat av båda bak hjulen, och började med vänster sida.

Plokkat ut Broms klossarna, och så skulle man lossa dom 2 bultarna som håller Broms oket fast, men helvete heller om jag kunde få loss dom, först så knäckte jag en av mina omforming til hylsorna, så tog jag min andra som hadde lite större fäste, men då tyckte jag det var lite väl mycket glapp, men en storlek mindre passade inte, så jag vågade inte dra, för mycket för at inte få en rundad mutter.

Så det blir antingen att få verkstan att fixa det, lit surt när man har investerat i en hydral lyft til 140Euro, och 2 Pallbockar, för att kunna göra det och andra grejor själv, eller ut och köpa bättre kvalitet verktyg.

Men #$%&&** vad hårt dom bultarna sitter.
Användarvisningsbild
av Mysko
eldaria skrev:
Så det blir antingen att få verkstan att fixa det, lit surt när man har investerat i en hydral lyft til 140Euro, och 2 Pallbockar, för att kunna göra det och andra grejor själv, eller ut och köpa bättre kvalitet verktyg.

Men #$%&&** vad hårt dom bultarna sitter.
Å fyy f---n vad dyr, på biltema finns det en för 14 euro :) Säkert ingen pryl som håller i evigheter, men duger säkert för att användas 2-3 gånger per år.

Finns det ingen motsvarighet till Biltema/micro/mekonomen i Nederländerna?
Användarvisningsbild
av eldaria
Har inte hittat nån. :-(
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]