Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tony
Hej,

har en 850 -96 med vibrationer som värst mellan 70 - 100 km/tim. Volvo har haft bilen i åtskilliga veckor, har gjort felsökningar, bytat ut hela framvagnen, kontrollerat alla bussningar och bultar på hela bilen. Mina problem är likadana som "SweSA" hade på sin V70. Någon som vet om hans fel blivit avhjälpta och vad som var fel?
Tacksam för lite hjälp.
//Tony
av mcnuggz
skulle inte förvåna mig om det är en sån där liten balanseringsvikt som sitter på fälgarna som lossnat... åk och balansera däcken nånstans och om det funkar åk och gnid det i ansiktet på mekanikerna på verkstan :O
Användarvisningsbild
av CarMan
vanlgast är orunda därck, vilket krävs en lite bättre balanceringsmaskin för att kolla

sen kan det vara fälgar, bromsskivor, hjulvan.

& även leder/bustningar

drivaxlar m.m.
Användarvisningsbild
av Tony
Volvo har haft på 16 st nya däck med olika fälgar.samtliga stag, bussningar,drivaxlar. Hela framvagnen har varit bytad,en sak har jag kommit fram till och det är att när årstiden är varm så är det nästan borta, så nu när vintern är nära är det väldigt mycket och jag menar mycket. Behöver mer hjälp, så kom med förslag.
//Tony
Användarvisningsbild
av CarMan
Tony skrev:Volvo har haft på 16 st nya däck med olika fälgar.samtliga stag, bussningar,drivaxlar. Hela framvagnen har varit bytad,en sak har jag kommit fram till och det är att när årstiden är varm så är det nästan borta, så nu när vintern är nära är det väldigt mycket och jag menar mycket. Behöver mer hjälp, så kom med förslag.
//Tony
är det fram det vibrerar?

hela framvagnen bytt? inte specielt specifiserat vad som är bytt!
bättre skriva upp sakerna som är bytta.

funkar bromsarna som dom ska?
Användarvisningsbild
av Tony
Hej CarMan, du skrev följande:

"är det fram det vibrerar?

hela framvagnen bytt? inte specielt specifiserat vad som är bytt!
bättre skriva upp sakerna som är bytta.

funkar bromsarna som dom ska?"

Det vibrerar i hela karossen, överallt, men Volvo har uteslutet bakvagnen - de är alltså säkra på att det kommer från framvagnen. Vibrationerna är så starka att hade man haft en kopp kaffe stående på instrumentpanelen så hade den ramlat ner direkt.

Jag har köpt och bytt nya bromsok, bromskivor, bromsklossar, stabileringsstag, övre motorfäste och höger drivaxel.

Volvo har haft två olika montörer som undersökt bilen för att undvika att något missas - så andra detaljer har varit avmonterade och fått tillfälligt nya hos Volvo för att leta felet. Dock utan resultat.

Vid diskussion med verkmästaren om vad som återstår att göra är följande: byte av motor och växellåda för att konstatera om felet ligger där.

Jag har idag även bytat höger hjullager, utan att något har förändrats. Jag tycker det är konstigt att vibrationerna är starkare när det är kallt väder och nästan helt borta när det är varmt väder.

Tala om att ha fått "troll" i bilen.
// Tony
Användarvisningsbild
av CarMan
har dom mätt hjulnaven?

låter konstigt att dom är säkra på att vibrationerna kommer från framvagnen, neä dom inte hittar felet?

har ni kollat handbromsbackarna bak, så att hållfjärdrarnna hållar backen hårt mot bromsskölden?

dra i handbromsen o kän om vibrationerna ökar/minskar
Användarvisningsbild
av Tony
CarMan skrev:har dom mätt hjulnaven?

låter konstigt att dom är säkra på att vibrationerna kommer från framvagnen, neä dom inte hittar felet?

har ni kollat handbromsbackarna bak, så att hållfjärdrarnna hållar backen hårt mot bromsskölden?

Hjulnaven är mätta, handbromsbackarna är nya och fungerande, drar man i handbromsen så händer inget konstigt.

Varför ändras det pga väderleken?
//Tony
Användarvisningsbild
av CarMan
Tony skrev:
CarMan skrev:har dom mätt hjulnaven?

Varför ändras det pga väderleken?
//Tony
det vat vi när fi får facit på vad det var :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
är det nån skilnad på vibrationerna om du koplar ur eller accelererar?

har man kollat nått på stötdämparna?

har man kollat höger nedre motorfäste?

är den nån skilnad om man gör en lång kraftig sväng när vibrationerna är frammi? vilket hål & vad händer

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]