Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusrx7
Funderar på att sätta motorvärmare på min V70 (B5244S2)

Calix har ju sin slangvärmare (RE-480) och Defa har sin blockvärmare som sitter utanpå blocket.

Visst är ju Defan säkert lättare att montera men är den lika effektiv?

Synpunkter önskas!

// magnus
Användarvisningsbild
av ketto
Lången skrev:Jag monterade slangvärmare på min för 2 år sen, den har funkat kanon bra och var lätt att installera.
Kan du fixa bild på detta? :-)-)
av simme
Blockvärmare funkar utmärkt i södra delarna av sverige,det blir ju max 5-10grader kallt här.Men i norra delarna kanske mer ide med slangvärmare,den värmer nog lite bättre,har blockvärmare på vår v50f funkar bra,värme direkt i fläkten.
av percy
Hej!

jag är inte speciellt imponerad av strykjärnet till blockvärmare, värmer säkert lite men inte spöar det de gamla hederliga doppvärmarna.

/ Percy
av zäta
Jag monterade en Volvo orginal blockvärmare för några år sedan och använde värmeledningspasta mellan värmaren och blocket.
Jag kollade runt lite innan och jag föll för orginalet för att slippa att kapa vattenslangar o söla med kylarvatten.

Jag tänkte att blockvärmaren måste vara utprovat av Volvo så att den fungerar bra.
När jag stog med värmarsatsen i handen såg jag att blockvärmaren var några hundra watt svagare (jag tror det den har 550 watt) än slangvärmarna (som hade 750 watt).

Det var ingen värmeledningspasta med i satsen men jag fixade den på annat sätt innan monteringen.
Egentligen tvivlar jag på att värmeledningspasta har någon större effekt på värmeöverföringen mellan blockvärmaren och motorblocket då ytorna är så otroligt ojämna.

En instcksvärmare eller slangvärmare är ju direktkontakt med det medie som skall värmas så värmeöveföringen måste bli nära 100% på en sådan.

Nu efter några att jag använt blockvärmaren några vintrar som varit ganska milda (jag bor utanför Göteborg) så är jag inte särskilt imponerad av värmeförmågan, när det varit 10 minus har motorn varit knappt ljummen.
Om jag skulle montera en elektrisk motorvärmare idag skulle det bli en slangvärmare utan tvekan.
av percy
ja visst kan man kräma på mer och få bättre värme. Det förändrar dock inte att verkningsgraden fortsatt suger.

Den ineffektiva överföringen av värme mellan strykjärnet och blocket är dålig och förblir nog så med den konstruktionen hur man än gör.

OM jag nu får spekulera så skulle jag gissa att en slangvärmare med en viss effekt ger bättre(=mer) värme än en blockvärmare med samma effekt. Typ.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]