Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Har precis fått hem min V70 -99 från verkstaden, dom har bytt packboxen mellan motor och låda och en drivknutsdamask och har därmed haft ner automatlådan. Aw50-42.

Hämtade bilen i eftermiddags, allting hade gått bra och enligt meken hade dom fått fylla på "nån deciliter" ATF-olja i lådan (Vad jag fattar så tappade dom inte ur den gamla...).

Kör hem 3,5mil, tänkte för skojs skull kolla oljan i lådan.

Gör det enligt konstens alla regler men stickan förblir TORR förutom längst ner på cold-markeringen. :shock:

JAG tycker att hela oljestickans rör sitter lite "off" jämfört med förut också, frågan är om dom lyckats knäcka till det när dom hade ner lådan. Oljestickan var dessutom SKITIG när jag först drog upp den, såg ut som att dom hade doppat den i en sjöbottnen ungefär. :shock:

Lådan fungerar precis som vanligt och slirar inte.

Jag törs inte köra en meter med bilen innan jag är 100% säker på att oljenivån är som den ska vara.

Min fråga är, exakt hur mycket olja ska man få ut när man lossar på oljepluggen i botten på lådan? Det ska väl bara vara och tappa ur det som finns och sen fylla på med rätt mängd?

Hoppas nån kan hjälpa till. Det här var för övrigt sista gången jag lämnade bilen på verkstad... :x
Användarvisningsbild
av js1
Nej, så enkelt är det inte. Du får bara ut ca 3l genom pluggen av de totalt 7,6l som lådan rymmer.
Sök på byte olja automat så hittar du beskrivningar på hur man "sköljer" lådan.

Du får nog höra med verkstan vad som kan ha hänt. Du ser inga spår av läckage?
Lådan ska sköljas, absolut, men eftersom oljenivån i lådan uppenbarligen inte är korrekt så måste jag först och främst få rätt nivå i den innan jag kan åka och köpa en 20L dunk med ATF-olja. Vill därför först och främst tappa ur så mycket olja jag kan och sedan fylla på med rätt mängd, något som OkQ8-verkstaden som fixade bilen inte lyckades med. :shock:

Eftersom hela oljestickans rör inte verkar sitta där den ska så litar jag inte riktigt på markeringarna och därmed inte på oljemängden, känns klart tryggast att tappa ur och se hur mycket det var i den och sedan fylla på och försöka få rätt nivå.

Men man SKA alltså få ut ungefär 2liter när man lossar pluggen?
varför reklamerar folk inte jobb om dom inte är gjorda på märkesverksta?
Jag känner såhär, är verkstaden för inkompetent för att ens klara av att kontrollera OLJENIVÅN i en automatlåda, ett arbetsmoment som ingår i arbetet dom tagit på sig, då litar jag inte på dom tillräckligt mycket för att låta dom försöka åtgärda felet. DÅ gör jag det hellre själv.
Om du nu vet att oljenivån i lådan var bra innan du lämnade denna bil och ingen sagt något om en minskad mängd växellådsolja när du hämtade bilen när du nu betalt för att få denna reparation utförd ... tillbaka med bilen.Alltför många av dessa historier från personer som rent ut sagt blir behandlade som skit trots att de betalt dyra pengar för att få en reparation utförd.Nä nä , gå inte på sådant skit rent ut sagt :evil: . Vore kul om folk började skriva mer om var / vilka bilverkstäder de blivit dåligt bemötta på i samband med dessa reparationer. :evil:
Jo, absolut, men har inte haft tid/ork att börja tjafsa med verkstaden eftersom jag behöver bilen dagligen.

Jag sköljde lådan med 18L Q8 Auto 15 igår och det gick väl bra. Problemet var att jag lyckades fylla i för mycket olja, så tappade ur det som jag kunde tappa ur, och fyllde på med fräsch olja, 2,5liter för att vara exakt. Detta eftersom jag läst att man får ut ungefär 2liter (står så i haynes bla.) Sen satt jag mig vid datorn och läste att man ska få ut 3,8liter genom oljepluggen?! Dvs ska man fylla på med samma mängd.

Tycker mig få ett "utslag" på oljestickan om att oljenivån är nästan på max, men jag tycker det är förbannat svårt att se? Speciellt om man precis fyllt på så att hela röret är kladdit invändigt.

Därför skulle jag behöva veta exakt hur mycket olja det ska vara i för att uppnå MAX på stickan. Alltså så mycket olja som man vanligtvis får ut genom att lossa pluggen....

Har iaf provkört bilen och den går som vanligt men är väldigt orolig över oljenivån.
Jag hade liknande "fel" på min Volvo, tills jag fick veta att motorn ska vara igång och helst varm
när man kollar oljenivån i automaten. Då blir det ett rakt oljestreck och inte utsmetat på stickan.
Så om jag inte har blivit helt lurad, så testa detta, om du inte redan har gjort så.
Det är precis så jag gör, lådan varmkörd, går igenom alla växlarna, väntar 2min, kollar nivån.

Som det är nu så får jag olja på MIN/MAX HOT skalan på stickan, men tycker mig inte kunna se någon olja på övriga stickan. Så det kan likaväl vara oljestänk eller vad som helst som hamnat precis på HOT skalan, för man ser ingen direkt oljenivå utan oljan är utsmetad över hela den skalan. Det som är så konstigt. Får väl pytsa i mer olja och kolla...

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]