- tis 13 okt 2009, 20:40
#330654
Hej.
Har precis fått hem min V70 -99 från verkstaden, dom har bytt packboxen mellan motor och låda och en drivknutsdamask och har därmed haft ner automatlådan. Aw50-42.
Hämtade bilen i eftermiddags, allting hade gått bra och enligt meken hade dom fått fylla på "nån deciliter" ATF-olja i lådan (Vad jag fattar så tappade dom inte ur den gamla...).
Kör hem 3,5mil, tänkte för skojs skull kolla oljan i lådan.
Gör det enligt konstens alla regler men stickan förblir TORR förutom längst ner på cold-markeringen. :shock:
JAG tycker att hela oljestickans rör sitter lite "off" jämfört med förut också, frågan är om dom lyckats knäcka till det när dom hade ner lådan. Oljestickan var dessutom SKITIG när jag först drog upp den, såg ut som att dom hade doppat den i en sjöbottnen ungefär. :shock:
Lådan fungerar precis som vanligt och slirar inte.
Jag törs inte köra en meter med bilen innan jag är 100% säker på att oljenivån är som den ska vara.
Min fråga är, exakt hur mycket olja ska man få ut när man lossar på oljepluggen i botten på lådan? Det ska väl bara vara och tappa ur det som finns och sen fylla på med rätt mängd?
Hoppas nån kan hjälpa till. Det här var för övrigt sista gången jag lämnade bilen på verkstad...
Har precis fått hem min V70 -99 från verkstaden, dom har bytt packboxen mellan motor och låda och en drivknutsdamask och har därmed haft ner automatlådan. Aw50-42.
Hämtade bilen i eftermiddags, allting hade gått bra och enligt meken hade dom fått fylla på "nån deciliter" ATF-olja i lådan (Vad jag fattar så tappade dom inte ur den gamla...).
Kör hem 3,5mil, tänkte för skojs skull kolla oljan i lådan.
Gör det enligt konstens alla regler men stickan förblir TORR förutom längst ner på cold-markeringen. :shock:
JAG tycker att hela oljestickans rör sitter lite "off" jämfört med förut också, frågan är om dom lyckats knäcka till det när dom hade ner lådan. Oljestickan var dessutom SKITIG när jag först drog upp den, såg ut som att dom hade doppat den i en sjöbottnen ungefär. :shock:
Lådan fungerar precis som vanligt och slirar inte.
Jag törs inte köra en meter med bilen innan jag är 100% säker på att oljenivån är som den ska vara.
Min fråga är, exakt hur mycket olja ska man få ut när man lossar på oljepluggen i botten på lådan? Det ska väl bara vara och tappa ur det som finns och sen fylla på med rätt mängd?
Hoppas nån kan hjälpa till. Det här var för övrigt sista gången jag lämnade bilen på verkstad...
