Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinH
Jag har problem med att min farthållare lägger av efter ett tag. Ibland kan jag köra flera mil utan att något händer och ibland händer det titt som tätt. Den stängs av abrupt och bilen rycker till ganska kraftigt. När det händer så går det inte att sätta på farthållaren igen förrän jag har stängt av motorn och därefter startat bilen igen. Jag har även lagt märke till att bilen går ryckigt och svarar lite konstigt på gasen när farthållaren stängt av sig - även detta upphör när man stänger av och startar bilen igen.

Någon som vet vad det kan vara? Jag har läst en del bland gamla inlägg men inte hittat något som stämmer med min bil... Om det kan vara till någon hjälp så tänds inte motorelektroniklampan i samband med farthållarfelet (läste någonstans att det kan hända i vissa fall).
Användarvisningsbild
av Taxen47
Har du kollat att "nödkontakterna" är helt intryckta vid pedalerna,så de inte gör att nån av dem löser ut farthållaren?För mig så var en av dem för dåligt intryckt,så jag fick inte igång farthållaren.
av MartinH
Nej, jag har inte kollat dem. Det ska jag göra.

Det som kanske kan tala emot att det är dem som det är fel på är ju att farthållaren funkar varje gång jag startar om bilen. Som jag skrev tidigare så går även bilen en aning ojämnt varje gång det händer. ibland är det även så att jag kan märka att bilen efter stunds körning går konstigt (utan att jag använt farthållaren) och när jag sen provar att sätta på den, farthållaren alltså, så funkar den inte.

Min egen teori är att det är något annat elfel (motorstyrning etc?!?) som gör att farthållaren löser ut och att det alltså egentligen inte är farthållaren som det är fel på utan den endast blir en indikation på ett annat fel.

Är jag ute och cyklar? ?:-/
Användarvisningsbild
av Nexus
det tycks ha ett samband med strulande gaspjäll och farthållare.Du har ju elektriskt gasspjäll på din 99. testa rengörning samt uppgradera mjukvara så kanske problemet försvinner :D
MartinH skrev:Ja, jag får väl göra det. Efter att ha läst lite mer i gamla trådar har jag börjat befara att det kan vara gasspjället som felar... :cry:
Det är med största sannolikhet spjällhuset som börjar ge upp, hade precis lika fenomen på min V70 AWD -00 även om fenomenet bara uppstod med några månaders mellanrum först. Ett sprillansnytt spjällhus kostar surt förvärvade tusenlappar men du kan ju satsa på ett begagnat. DEMIA - volvodemonteringen i Ludvika brukar ha sådana liggandes men det kanske finns Volvodemonterare närmare din hemort var du nu bor någonstans?
Om du lämnar in bilen på Volvo så uppgraderar de programvaran samtidigt vid bytet, (det ingår).
Volvo på andra orter brukar kunna beställa hem begagnade reservdelar från DEMIA direkt och då slipper du frakten så du kan ju föreslå det såvida du inte fixar jobbet själv?
Jag citerar några andra forumsdeltagares visdomsord: Det är inte frågan OM utan NÄR spjällhuset packar ihop, när det gäller våra elektroniska italienska skitspjällhus :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
och varför du montera ett begagnat som kanske håller 2000-3000 mil.
lägg till några tusen och du vet att det håller "garanterat" 15000 mil till.
Grammse skrev:och varför du montera ett begagnat som kanske håller 2000-3000 mil.
lägg till några tusen och du vet att det håller "garanterat" 15000 mil till.
Ja det är ju upp till var och en om man vill peta in begagnat eller nytt, det var killen på Volvoverkstan som sa att han hittat ett friskt exemplar på Demia (ligger vägg i vägg med Volvo i La) som inte gått långt och han föreslog mig att få sätta i det så sparade jag några tusen och jag visste inte bättre innan att dessa (italienska skräpspjällhus) är "slit o släng-produkter" så han fick plocka dit en beg. Nu återstår det att se hur länge det håller efter bytet :?:

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]