Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awelon
Hej! Jag har fått något glapp i min stereo SC-805. Den funkar ibland och ibland inte. Jag har försökt identifiera felet men inte kunnat hitta det i några kablar. Möjligtsvis i kontakten annars är det i stereon. Är det någon annan som haft problem med glapp på stereon som har några tips?

mvh / Fredrik
av monarsccot
Tena !
Kan du ge lite mer info om felet ! , är det radion som tappar mottagningen eller lägger allta bara av periodvis ?
av awelon
Hej! Alltihop lägger av.. nästan! För om jag drar ur kontakten ( den med ström osv, inte den med högtalarkablarna ) och sätter i den igen hör jag hur cd läsaren snurrar upp, typ för o kolla om där är någon skiva och anti stöld lampan blinkar. Men allt annat är dött, oavsett vad man trycker på. Tills man rätt som det är får den i rätt läge då kommer den igång igen och där står "code"" skriver man in rätt funkar den som den ska sen tills den tappar kontakten igen o "allt" dör igen. Jag lyckas inte identifiera vad glappet sitter. Om det är i någon kabel el i kontakten eller i själva stereon. Jag kopplade nämligen på en ISO kabel från biltema. Sådan som får volvo kontakten att passa andra stereos. Mäter jag i andra änden där så får jag fram spänning överallt, utom om jag provocerar ena jordkabeln då glappar det lite. Men då får ja provocera rätt mkt. Har försökt "böja" på klon i hon kontakten för att den ska ligga an hårdare på stiften men utan resultat. Ska ut o försöka igen idag.. det tendrar att bli mört rätt fort nuförtiden så fick ge upp till slut sist. Var inne på rejmes och hörde och dem sa att det inte brukar vara några problem med dessa stereo apparater. Bara jag som har otur? :S Någon som har några tips?
av awelon
Har just läst kopplingschemat för kontakten till stereon. Det är några saker jag inte är riktigt med på vad de är.

Det finns 2 stift som heter " + Batteri " ( stift 4 o 12 ) Varför?
Det finns 2 stift som heter " Jord " o " - jord " (6,14) Vad är skillnaden ?
Stift 5 heter " Dimmer " vad används den till ?
Stift 10 , 11 är Reostat ingång + o - vad är Reostat ?
Stift 13 står för " Radioläge, ACC " Skall det enbart vara spänning på denna i första läget på tändningen. Skall det vara spänning på "+Batteri" hela tiden även då tändningen är av? Någon spänning måste den ju ha för att inte tappa minnet.

Tack på förhand
av awelon
kom igen, hjälp mig! Sitter o skruvar isär stereon nu för o hitta någon dålig lödning el dylikt. Men den är inte direkt lätt att öppna.. Någon som vet hur man får loss flänsen där bak? Den tycks sitta fast i bottnen på insidan. Jag gissar att det är någon form av kontakt där i hörnet mellan 2 kretskort, men vågar inte dra isär det om det skulle vara en kabel där istället :S
av awelon
Sådär, tack vare eran excellenta hjälp är nu stereon igång! Tack för den obefintliga hjälpen!

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]