Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#329980
Min granne råkade ut för samma då han hade sin bil (v70 -98?) inne för byte av topplockspackning på volvo-verkstad. De hade inga rutiner godkända från volvo men de löste det med insatsgängor ändå. Rätt monterad blir ju en helicoil starkare än gängan var från början eftersom man ökar gängdiameter. Bultarna till toppen är väl tänkta att sträckas vid åtdragning dvs dras till de plasticerar (tills dess de får en permanent förlängning). Detta för att se till att alla dras lika samt för att utnyttja bultens klämkraft fullt ut. Du drog väl dit toppen med nya bultar?

En hypotes kan ju vara att vinkeln är lite för generös så att gängan plasticerar lite då toppen dras. Det kanske går bra att dra toppen två gånger men tredje gången får du gängan med dig.. Det är även livsfarligt att smörja en gänga som ska dras torrt (vet inte om toppbultarna ska smörjas?) vilket leder till högre krafter.

Lycka till med nya gängor!
av *pettson*
#330025
Vanligaste felet är att hålen inte är renblåsta utan innehåller vatten. Antingen drar man sönder gängan på grund av att bulten når en hydrualisk botten (för lite gänga som kan jobba) eller så är gängan dålig från början vid motortillverkningen. Har faktiskt inte under mina år nånsin varesej pajat eller sett pajade gängor på den delen av motorn. Har däremot varit med om en hel del 850s som har en eller flera lösa topplocksbultar..
#332436
*pettson* skrev:Vanligaste felet är att hålen inte är renblåsta utan innehåller vatten. Antingen drar man sönder gängan på grund av att bulten når en hydrualisk botten (för lite gänga som kan jobba) eller så är gängan dålig från början vid motortillverkningen. Har faktiskt inte under mina år nånsin varesej pajat eller sett pajade gängor på den delen av motorn. Har däremot varit med om en hel del 850s som har en eller flera lösa topplocksbultar..
Lösa topplocksbultar? Som man har missat från fabrik eller släpper dom av annan anledning?
Helt jävla otroligt att det håller isf! :shock:
#332510
Offtopic, men det är fler märken än bara Volvo som haft problem med lösa topplocksbultar.

Kompisens pedantskötta SAAB 9000 CSE A50 -98 med 17000mil på mätaren började fukta olja mellan block och topp. Han lämnade bilen till sin mek som jobbat med SAAB 9000 sen den lanserades, och det visade sig att flertalet av topplocksbultarna satt löst. :shock: Tydligen standardfel.
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]