Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Kollade idag när jag bytte olja m.m, så kikade jag in i flamfällan! Riktig sörja fanns det där, rengjorde vevhusventilationen för 400mil sedan och redan kletigt!!! Runnit ner i insuget till o med.

Alltså, är oljefällan full med sörja vid det här laget redan???? Vågar jag köra vidare??? :roll:

Har jag missat något????? Bytte alla delar under operationens gång, och kollade extra noga hålet till tråget. :evil:
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla du verkligen ner i oljefällan (den oprationen klarar du inte utan at demontera insugsgrenröret)

kan det inte vara så att du soam in i vevhusventilations slangen som sitter på insugslanngen mellan spjäll / luftmasemätare ? denna kan innehålle en lite sörja som bildas av oljerök blandat med kondnsvaten.
av PDK
olindh, jag kör med Mobil Super2000, 10-40 halvsyntet. Det ska väl vara bra olja för min bil... helsyntet är kanske att ta i?

Carman, jo jag plockade ner allt i min väg, inkl insugsgrenröret. annars kan det vara pilligt att komma åt o byta oljefälla. Noggrant följde jag pettssons bibel till detta ämne. Har ej tummen mitt i handen direkt... men ibland kan man få sig någon hjärnsläpp! :-)-)

Så det kan vara oljerök med kondensvatten alltså? Inget farligt alltså? Det var klet, men det rann lite liksom.
Behövde inte anstränga mig för att för bort det. bara att hälla ut det. Har motorvärmare och varmgarage, det måste väl hjälpa lite på traven att det inte ska börja kleta sig?

Får bli ett oljebyte innan riktiga vintern är här.

Nu har bilen rullat mycket dock i stan, 5km*6 sträckor om dagen... dagis, jobb, skola o handlande...
Användarvisningsbild
av olindh
Det gula kletet bildas snabbt om man kör många kortkörningar. Om motorn inte får bli ordentligt varmkörd så försvinner inte kondensvattnet och det blandas med oljan.

Kanske blir det lite bättre om du byter till helsyntet-olja. Biltema har bra priser om du inte vill köpa de dyrare märkesoljorna.
av PDK
Kanske rykten men helsyntet i gamla bilar, lika med att det är för lättflytande? packningar tar stryk m.m?
Har kört det i mina turbo bilar som jag haft där har det varit kanon.

Men en gång i veckan blir det långturer på 40mil... kanske inte tillräckligt? Men vi får se...

Kollar oljan nu i veckan om den blivit sämre, annars ska jag prova med biltemas helsyntet först...
av HGT
Står precis med min helt isär plockad, jag har inget sludge alls, varken i kanalerna eller i den gamla oljefällan:S Ändå har jag övertryck i motorn, gaser ifrån oljestickan och det ligger olja uppe på toppen. HJÄLP MIG:)
av PDK
Ändå övertryck i motorn???? Konstigt värre... Jag hade lite uppe på toppen men det var bara för jag hade en skorpa till tätning i påfyllningslocket! Du har lyst in i kanalerna, med ficklampa? Tagit en borr o testat kanalerna in i blocket, så att det inte är någon skit i vägen? Din bil drar ingen glykol? Olja i expansionkärlet?
av HGT
kanalerna såg fina ut, körde faktiskt in fingrarna och kände och det var ingenting alls. får se om det blir bättre med nya fina slangar, dom var stenhårda iaf. Men nu verkar det som att bilen knackar sjukt mkt, det gjorde den inte innan.:(
Användarvisningsbild
av CarMan
PDK skrev:olindh, jag kör med Mobil Super2000, 10-40 halvsyntet. Det ska väl vara bra olja för min bil... helsyntet är kanske att ta i?

Carman, jo jag plockade ner allt i min väg, inkl insugsgrenröret. annars kan det vara pilligt att komma åt o byta oljefälla. Noggrant följde jag pettssons bibel till detta ämne. Har ej tummen mitt i handen direkt... men ibland kan man få sig någon hjärnsläpp! :-)-)

Så det kan vara oljerök med kondensvatten alltså? Inget farligt alltså? Det var klet, men det rann lite liksom.
Behövde inte anstränga mig för att för bort det. bara att hälla ut det. Har motorvärmare och varmgarage, det måste väl hjälpa lite på traven att det inte ska börja kleta sig?

Får bli ett oljebyte innan riktiga vintern är här.

Nu har bilen rullat mycket dock i stan, 5km*6 sträckor om dagen... dagis, jobb, skola o handlande...
självklart plocka du bort allt, när du bytta oljafällan, men inte har du plockat bort allt en gång till bara för att titta ned i oljefällan för att se om det finns nått i den?

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]