- fre 09 okt 2009, 15:15
#329060
Hej, har sökt och läst igenom en 7hvetes massa trådar och en del kommer nära men inte ända fram.
mitt problem började efter en hel dags körande ca 20 mil med kanske 10 stop under dagen inga korta 1 minutskörningar. bilen funka bra (som den gjort sedan vevhusventen fixades/byttes)
men sista stoppet när jag skulle handla på väg hem så tog det kanske 10 min när jag kom ut starta bilen som vanligt (tror jag la inte märke till något konstigt) då hade jag inte vridigt tillbaka ratten så när jag skulle backa ut fick jag kärringsstopp vilket förvånade mig men jag koppla det till att jag hade ratten fullvriden och det luta "åt fel håll" där jag stod, starta om bilen börja köra (bilen var fortfarande rätt varm) så börja tomgången hoppa upp och ner kom inte ut från parkeringen innan den dog helt starta om samma sak men värre, börja sedan rulla på tomgången iväg och försökte gasa försiktigt det gick så där den dog några gånger men till slut så var den tvärdöd, och "pilen" tändes i panelen jag ringde bekant för bogsering hem (kardan är borta så det går bra) kom hem men då var batteriet helt dött. på morgonen innan skjutsen till jobbet kom provsrtarta jag bilen och den gick i gång galant hann inte provköra den då.
samma kväll starta jag den igen och körde en kort sväng, inga probelm, TILLS den blev varm då börja den hacka vid gas och så och tomgången "hoppa" upp och ner. läste om brännslerelät i någon tråd och bytte det (hade ett hemma) ingen skillnad.
sedan idag skulle jag prova att ta bort slkadde till LMM men när bilen blev varm gick den som vanligt tills jag "tryckte " på och turbon skulle gå in då känns det som den bromsar in och varven går ner. så jag körde hem de 100 tals meter jag hade kört i sakta gemak och tänka f och a och n.
jag har haft lite lite olja i kylarvätskan sedan en tid tillbaka men det har inte kommit mer vad jag märkt , det jag vet är att den läcker lite olja vid olhjereturen vid turbon men inte så det syns på backen men kör jag hårt så ryker det ibland lite från den brända olja som antagligen droppar ner från returen.
upplever också att det är lite mer än vanligt med vitrök men det hade jag innan detta problem.
mitt problem började efter en hel dags körande ca 20 mil med kanske 10 stop under dagen inga korta 1 minutskörningar. bilen funka bra (som den gjort sedan vevhusventen fixades/byttes)
men sista stoppet när jag skulle handla på väg hem så tog det kanske 10 min när jag kom ut starta bilen som vanligt (tror jag la inte märke till något konstigt) då hade jag inte vridigt tillbaka ratten så när jag skulle backa ut fick jag kärringsstopp vilket förvånade mig men jag koppla det till att jag hade ratten fullvriden och det luta "åt fel håll" där jag stod, starta om bilen börja köra (bilen var fortfarande rätt varm) så börja tomgången hoppa upp och ner kom inte ut från parkeringen innan den dog helt starta om samma sak men värre, börja sedan rulla på tomgången iväg och försökte gasa försiktigt det gick så där den dog några gånger men till slut så var den tvärdöd, och "pilen" tändes i panelen jag ringde bekant för bogsering hem (kardan är borta så det går bra) kom hem men då var batteriet helt dött. på morgonen innan skjutsen till jobbet kom provsrtarta jag bilen och den gick i gång galant hann inte provköra den då.
samma kväll starta jag den igen och körde en kort sväng, inga probelm, TILLS den blev varm då börja den hacka vid gas och så och tomgången "hoppa" upp och ner. läste om brännslerelät i någon tråd och bytte det (hade ett hemma) ingen skillnad.
sedan idag skulle jag prova att ta bort slkadde till LMM men när bilen blev varm gick den som vanligt tills jag "tryckte " på och turbon skulle gå in då känns det som den bromsar in och varven går ner. så jag körde hem de 100 tals meter jag hade kört i sakta gemak och tänka f och a och n.
jag har haft lite lite olja i kylarvätskan sedan en tid tillbaka men det har inte kommit mer vad jag märkt , det jag vet är att den läcker lite olja vid olhjereturen vid turbon men inte så det syns på backen men kör jag hårt så ryker det ibland lite från den brända olja som antagligen droppar ner från returen.
upplever också att det är lite mer än vanligt med vitrök men det hade jag innan detta problem.