Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefansjostrom
Tja på er!
Har bara en lite fråga om det är nån som vet om detta är ett känt problem.
Har en V70 AWD 2,5T som läcker lite olja, baksidan på motorn inte topplockspackningen, inte turbon, inte tråget.

Välkomnar alla förslag så. Ev rep metoder och bilder.

Är det nån som har nån sprängskiss på en sån motor.

Tar gärn
av stefansjostrom
Tyvärr har jag ingen bild än. Man jobbar ju som bilmekaniker men jag orkar inte kolla på min egen bil. tragiskt.

Lite info. När man parkerat bilen blir det en oljefläck som är ca 30 cm lång och 1-2 cm bred. Men avtar efter en stund.

Ska undersöka lite imorgon. Är sjkskriven nu så

Undrar fall man ska lyfta upp bilen och kolla. Puh låter jobbigt.
Användarvisningsbild
av ketto
Läckage mellan motor/växellåda? Tvätta rent där under, kör en sväng, kolla igen!

Fartvinden gör ju att oljan hamnar överallt!
av stefansjostrom
Tja alla!
Var under bilen igår och tvättade rent. det var bra solkigt. Jag skulle kunna tänka mig att det är oljereturen som läcker. Det var olja uppe under turbon. Det var kladdigt fr turbon och ner till oljetråget sedan upp ca 5 cm ovanför tråget.
Ska hissa upp den igen iveckan och kolla!

Glö,de ta kort.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
stefansjostrom skrev:Tyvärr har jag ingen bild än. Man jobbar ju som bilmekaniker men jag orkar inte kolla på min egen bil. tragiskt.

Lite info. När man parkerat bilen blir det en oljefläck som är ca 30 cm lång och 1-2 cm bred. Men avtar efter en stund.

Ska undersöka lite imorgon. Är sjkskriven nu så

Undrar fall man ska lyfta upp bilen och kolla. Puh låter jobbigt.
Kan man inte tro... Att mäta upp fläcken vet jag ingen bilmek som skulle på allvar göra. Som sagt, tvätta rent o kolla var läckaget uppstår.
av stefansjostrom
ÄRRet!!
Nu är det ju så att jag inte har mätt upp denna fläcken. Jag gjorde en beskrivning av fläcken för att påvisa att oljan har spridit sig kraftigt ner på tråget.
Om jag är en riktig bilmek eller inte, ja du kanske inte. Förmodligen inte då.
Jobbar ju franskt hela dagarna

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]