Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mcnuggz
hittade årets första isfläck härom dagen och tänkte testa ABS+TRACS.
bilen gled som en gammal amazon och slirade som en dåre när man gasade..
Inga lampor lyser på instrumentbrädan om att abs eller tracs inte skulle funka eller så..
fråga 1. levererades 850 utan ABS? (italienimporterad)

fråga 2. vad kollar jag först?
fråga 3. vad kollar jag sen?

bilen är en 855 T5 -95 italiensk import med 2.0l motor.
tacksam för snabba svar :P
Användarvisningsbild
av CarMan
ABS var standard i sverige, kan inget om importbilar.

om du har abs så ska det lysa an lampa på instrumentpanelen när du slår på tänningen (lampan kan vara urplockad av en oseriös ägare om systemet inte fungerar)

du ser tydligt an hydralenher med en styrenhet på i närheten av broms servon, denna enhet har en grov kabelstam & många bromsrör.
av *pettson*
mcnuggz skrev:hittade årets första isfläck härom dagen och tänkte testa ABS+TRACS.
bilen gled som en gammal amazon och slirade som en dåre när man gasade..
Inga lampor lyser på instrumentbrädan om att abs eller tracs inte skulle funka eller så..
fråga 1. levererades 850 utan ABS? (italienimporterad)

fråga 2. vad kollar jag först?
fråga 3. vad kollar jag sen?

bilen är en 855 T5 -95 italiensk import med 2.0l motor.
tacksam för snabba svar :P

1 NEJ alla 850 hade ABS... men inte alla hade TRACS TRACS var tillval..
ABS sköter om bromsarna och håller dom låsningsfria... TRACS sköter om effektsänkning och att styra differentialen med hjälp av att bromsa det hjulet som slirar.. Två helt olika,, men samarbetande system..
slira det kan du alltså göra sålänge du vill om du inte har TRACS...
Bromsar du däremot så hjulen börjar att låsa sej och dom verkligen låser sej.. så är det nånting som inte stämmer..

2 Om glödlampan till ABS systemet är hel... Den ska vara hel och lysa när bilens tändning är på.. samt vara släckt medans bilen är igång..
Fungerar ingenting så är det dags att kontrollera säkringen samt utläsa felkoderna som den bör ha satt. Diagnosutrustningen sitter där du fyller på spolarvätska..

3 Efter att ha åtgärdat lampan om nödvänding samt kontrollerat säkringen. Så är det dags att kontrollera det som diagnosen klagar på.. samt ev. åtgärda detta.
av mcnuggz
schysst! jag har iaf en knapp som det står TRACS på...
ingen lampa eller nåt lyser om varken TRACS eller ABS, för det står väl ABS där lampan ska lysa antar jag? ingen konstig figur eller tecken?

ska kolla så snart jag kan.. det är ju så förbannat mörkt ute :S

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]