Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy84
Hej!!
Min V70 2,5Tdi startar inte efter topplocksbytet. Allt började med kamremsras därav topp bytet. Har ställt kam och vev axel samt dieselpump enligt instruktioner från verkstadsmanual "Hayens". Motorn går runt, bilen går i gång med startgas, men dör direkt. glödstift funkar. Det verkar som det ej kommer fram diesel som det ska, finns det någon ventil i pumpen som slagit i från? Om någon har koll på detta tipsa gärna!!!
MVH
Användarvisningsbild
av CarMan
så du har andvänt indkatorklocka? & du mätte på rätt nock?
av andy84
nej det har jag inte, har ej haft tillgång till en sådan. jag trode att bilen skulle starta om man hade stält pumpen enligt verkstadshandboken. Men är det så noga så att bilen inte ens tenderar till att starta om man ej använt indikatorklocka vid inställning? hade hoppats på att en grovjustering skulle få den att hoppa igång! eller??
Användarvisningsbild
av CarMan
det borde ju stå i verkstadshandboken att indikatorklaocka behövs, annars är det ingen vidare verkstadshandbok.

indigatorklockan är den grova inställningen, fin inställningen gör du den med dynamisk inställning = dator under körning
Användarvisningsbild
av CarMan
baroande på hur tur du har så kan du får den att starta på grundinställning. en diesel är rätt känslig på pumpinställning
Den startar garanterat på grundinställning, om du kör på starten och lossar spridarrören ett och ett tills diesel strömmar ut fritt från luft och sedan skruvar tillbaka vad händer då?? Inga kroppsdelar ivägen vidd detta moment!! Troligen så har du luft i systemet vilket går att spridarna inte orkar öppna...
av andy84
Jag har testat att lätta spridarrör ett och ett å så vidare utan framgång, ska det vara luft i den transparanta slangen som går in i pumpen eller gör det något, för det ska vara ett självluftande system? jag ska nog försöka få tag i en indikatorklocka.

Det är ingen som vet någon bra Diesel vekstad som ligger bra till i pris i stockholm?
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)