Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taipen
Någon där ute som förstår sig på de här med Volvos centrallås kombinertat med larm? Har en 92:a med larm guard II och dosa för att kunna öppna. Nu funkar inte centrallåset,larmet fungerar tro mig. Men jag har i alla fall följande problem. Centrallåset fungerar inte förutom låsning/öppning av tankluckan. De funkar både med nyckel och dosa att öpnna men bara med nyckel för att låsa ?. Dörrarna fungerar inte att öppna med dosa och bara den dörr öppnas som jag sätter nyckeln i. Till saken hör att säkringen till centrallåset hade brunnit men är ersatt av en ny. Har försökt brotta lös reläet för centrallåset utan att lyckas. Jag blir inte klok på de här. Går låsningen av tankluckan på en separat krets? Eftersom de är de enda som reagerar på både dosa och nyckel! ?:-/
Användarvisningsbild
av taipen
Verkligen ingen här som råkat ut för samma problem? Har försökt tänka med min lilla hjärna ?:-/ men jag blir inte klok på de här felet. Reläfel? Borde inte hela centrallåset bli utslaget då? Nu fungerar ju låset för tankluckan men inget annat vill fungera. Säkringen är som sagt bytt, kan de vara jordfel någonstans? De funkade fint till för någon dag sedan, låste bilen med dosan och skulle öppna några timmar senare, men se då gick de inte och de konstaterades att säkringen brunnit. Bytte säkring, men de vill inte funka i alla fall och säkringen håller :?: Någon vänlig själ som har svaret på detta och jag är tacksam. I och för sig så försämrar ju detta problem inte köregenskaperna :wink: De är bara jäkla irriterande :x
Användarvisningsbild
av Nexus
först står det att man kan öppna dörrarna med dosa sen att det inte går utan endast med nyckel????
låter ju som felat kan ligga i låskistan på förardörren???
fungerar elhissar och allt annat? kollat huvudsäkringarna?
Användarvisningsbild
av taipen
Ja tack för tipsen, men läs inlägget först innan du kommer med dina kommentarer, de står ingenstans att man kan öppna med dörrarna med dosan. Fast de är klart allt kan missförstås.
Grammse skrev:först står det att man kan öppna dörrarna med dosa sen att det inte går utan endast med nyckel????
låter ju som felat kan ligga i låskistan på förardörren???
fungerar elhissar och allt annat? kollat huvudsäkringarna?
Användarvisningsbild
av Tomas88
taipen: Jag tycker du skall försöka vara lite mer tacksam när någon försöker hjälpa dig.
Ditt inlägg är inte jättetydligt så det är lätt att missuppfatta. Jag fick själv läsa flera gånger innan jag förstod vad som var felet.

Du skriver : "De funkar både med nyckel och dosa att öpnna men bara med nyckel för att låsa ?."
Sen skriver du i och för sig : "Dörrarna fungerar inte att öppna med dosa och bara den dörr öppnas som jag sätter nyckeln i."

Inte helt lätt att tolka.
Användarvisningsbild
av taipen
Centrallåset fungerar inte förutom låsning/öppning av tankluckan. De funkar både med nyckel och dosa att öpnna men bara med nyckel för att låsa ?. Som sag jag är tacksam för all hjälp och allt kan missförstås, och visst jag har nog varit lite otydlig men fortfarande ingenstans står att man kan öppna dörrarna med dosan. Här har jag menat tankluckan vilket går att läsa om man läser hela texten. Som sagt jag är väldigt tacksam för den hjälp jag får och min mening är inte alls att vara otrevlig, jag ber om ursäkt om de uppfattas så.
Tomas88 skrev:taipen: Jag tycker du skall försöka vara lite mer tacksam när någon försöker hjälpa dig.
Ditt inlägg är inte jättetydligt så det är lätt att missuppfatta. Jag fick själv läsa flera gånger innan jag förstod vad som var felet.

Du skriver : "De funkar både med nyckel och dosa att öpnna men bara med nyckel för att låsa ?."
Sen skriver du i och för sig : "Dörrarna fungerar inte att öppna med dosa och bara den dörr öppnas som jag sätter nyckeln i."

Inte helt lätt att tolka.
Användarvisningsbild
av taipen
Har nu skruvat vidare och konstaterat att de inte är något jag löser. Sitter en svart styrbox antar jag de är som de står comfort lock på, jag antar att de är den som styr centrallåset. De klickar i alla fall i den när man använder fjärrdosan. Har försökt följa kablarna utan någon större lycka, men de jag kunnat se av kopplingar mm. så verkar allt schysst. Återkommer när jag fått en lösning på problemet.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Comfort lock på en dosa låter inte som original... Står det volvo på den?
Sambon har en 740 med DLS -Delayed locking system. Man låser förardörren, sen tar det 30 sekunder innan övriga dörrar låser. För att kunna låsa och sen plocka ut matkassen ur baksätet eller nåt, jag vet inte. Men kan det vara nåt sånt?
Användarvisningsbild
av taipen
Jag kan nog tänka mig att de inte är orginal, de står i alla fall inte Volvo på den. Kan ju faktiskt vara den som strular så att säga. Får nog kanske ta och kolla upp den. Ska söka vidar om dosan, tack för tipset.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]