Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en spricka i grenröret strax ovanför skarven till flexröret och undersöker nu möjligheten att laga läckan snarare än att byta hela grenröret.

Jag har ingen erfarenhet av svetsning och undrar först och främst om det är möjligt att svetsa en spricka i grenröret? På denna modell är röret av plåt, inte av gjutjärn. Om det går, måste grenröret demonteras? Demonteras värmeskölden kommer man åt sprickan ovanifrån, men jag kan inte bedöma om det finns plats nog att svetsa. Har någon på forumet erfarenheter av detta?

Sist men inte minst, har ni något tips på en svetsfirma/svetsare i Stockholmtrakten som kan utföra arbetet?

Hälsningar
Halvar
Som jag förstår det måste alltså grenröret demonteras innan svetsning?

Då jag känner mig mycket osäker inför arbetet att plocka bort röret själv så kan jag kanske lika gärna köpa ett nytt rör, det är ju trots allt arbetet som kostar pengar om röret måste bort. Fick en offert på 2000 + moms på arbetskostnaden (om det inte var för fastrostat, annars dyrare) och ett bättre begagnat rör kan man ju få för en femhundring.

Tack för svar!

//Halvar
av *pettson*
Vi kan väl börja med att ett bättre begagnat tätt rör är svårt att hitta. OCH .. vill man ha 2000+moms om det inte är fastrostat så vänd dej nånannanstans. Vi pratar om ca 40minuters total arbetsinsats med bort och ditmontering.
Volvo har ett paketpris vill jag minnas.. runt 6200 med grenrör och arbete.
40 minuter av- och återmontering säger du. Nu börjar jag umgås med tanken att faktiskt göra det själv. Jag förutsätter att du är en erfaren mekare med hyggliga verktyg. Det betyder att jag antagligen skulle behöva en eftermiddag/heldag för jobbet och det tycker jag är helt ok.

Om vi antar att mitt rör är hyggligt rostigt, vilka moment är besvärligast då och hur löser man dem smidigast?

Än en gång stort tack för svar

//Halvar
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]