Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perran76
Hej,

Jag har en 850 -94 som rullat 26500 mil. När jag startar motorn kall så kommer det ett tickande ljud i ca 1-2 min. Annars är motorn pigg och tyst när man kör. Någon som vet vad detta kan vara, eller skall motorerna låta så här??

Tacksam för svar! :D
Per
Användarvisningsbild
av coldhand
ventilknack kanske =) slå på lite dyrare olja så kanske det försvinner, annars är det bara att stå ut med :)
Senast redigerad av 1 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av RoadRunner1
Så sant som det är sagt beroende på ljudet !?.Ganska vanligt på dessa motorer tydligen om man nu anser det vara ett fel när det ibland kan ta en stund för de hydrauliska lyftarna att ställa in sig pga oljetrycket som slamrar / tickar under tiden de justeras.Enligt Volvo själv så bör motorn inte varvas för mycket under denna stund men är annars inget att hänga upp sig för mycket på.Allt slits och så även dessa lyftare och ventiler.Går motorn bra överlag så är det bara att se glad ut där en bättre olja ibland löser problemet något.Tänker inte rekommendera en olja för att råda bot på problemet när jag vet att många genast kommer att skrika för fullt så prova dig fram så hittar du säkert en lösning beroende på oljetjocklek vid varm och kall motor om du anser detta vara ett störigt problem. :D
Användarvisningsbild
av mr850gle
RoadRunner1 skrev:Så sant som det är sagt beroende på ljudet !?.Ganska vanligt på dessa motorer tydligen om man nu anser det vara ett fel när det ibland kan ta en stund för de hydrauliska lyftarna att ställa in sig pga oljetrycket som slamrar / tickar under tiden de justeras.Enligt Volvo själv så bör motorn inte varvas för mycket under denna stund men är annars inget att hänga upp sig för mycket på.Allt slits och så även dessa lyftare och ventiler.Går motorn bra överlag så är det bara att se glad ut där en bättre olja ibland löser problemet något.Tänker inte rekommendera en olja för att råda bot på problemet när jag vet att många genast kommer att skrika för fullt så prova dig fram så hittar du säkert en lösning beroende på oljetjocklek vid varm och kall motor om du anser detta vara ett störigt problem. :D
Syns dette var et godt innlegg :-)-)
av volvoglt850
det är ventillyftarna som ställes in där av det tickande ljuder. inget att oroa sig för:) kan på gå upp till 15 min.
av volvoglt850
De hydrauliska lyftarna att ställa in sig pga oljetrycket som slamrar / tickar under tiden de justeras.
Användarvisningsbild
av JonasR
volvoglt850 skrev:De hydrauliska lyftarna att ställa in sig pga oljetrycket som slamrar / tickar under tiden de justeras.
Nu lånar jag denna denna tråden lite.
Jag har inga problem med tickande i början, endast någon sekund vid start, men min börjar ticka när den blivit riktigt varm, kanske efter ca 20-30 minuters körning.

Vad kan detta bero på?

/Jonas
av *pettson*
Kan bero på två saker..
1/slitna tryckare
2/ dålig oljetillförsel till tryckarna.

Dålig tillförsel brukar oftast hänga ihop med att det sitter slam o silen i oljetråget. Man rengör och får betydligt bättre tryck.
Är bilen långmila kan det också bero på trånga oljekanaler i toppen på grund av avlagringar.
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]