Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,
jag har problem med min S70-97 som drar en otroligt hög tomgångsström när bilen är avslagen (ca: 4 Ampere!). Jag har systematiskt kopplat ur säkring för säkring tills strömmen går ner, och när jag kopplar ur säkring nummer 7 (15A säkring) sjunker strömmen till nästan 0. Enligt instruktionsboken går säkring 7 till stereo och förstärkare, men den går helt klart till något mer eftersom bilen inte kan startas när säkring nummer 7 är borta... (den tänder och startar ca: 1 sekund och dör sedan, kan göras flera gånger men den dör alltid)

Jag har kopplat bort stereon utan förändring (förstärkare/slutsteg vet jag inte om jag har någon extra, någon som kan säga var den sitter i så fall?) Jag kan dessutom se att instrumenteringen (färddatorn) slocknar när jag tar bort säkring nummer 7 (dvs. LCD displayen som visar yttertemp, bensinförbrukning m.m.). Frågan är nu vad exakt som försörjs av denna säkring, jag har kollat min Hayenes mekhandbok men den är som ett skämt när det gäller elschemat (och en del annat också för den delen) :???:

Om jag kunde få veta exakt vad som går till säkring nummer 7 kan jag ju koppla bort enheter tills strömmen går ner, och utifrån detta ta beslut om verkstadsbesök eller egen reparation :P

Jag har sökt på forumet men inte hittat någon som haft just detta problem, bara krypströmmar med betydligt lägre strömmar. Jag har gjort den obligatoriska testen med att kolla om strömförbrukningen ändras vid öppning/stängning av dörrar och baklucka utan resultat (strömmen ökar men bara så mycket som är rimligt med tanke på innerbelysning). Detta känns mer som ett "riktigt fel" och jag har vid några tillfällen känt lukt i bilen som påminner om elbrand, det känns därför viktigt att jag hittar problemet. ??:-/

/PeterH
Skiljer det så pass mellan årsmodeller för elantenn till min -00 sitter på plats 16 tillsammans med släpvagn,tillbehör.

Att den startar för att sen dö direkt låter som startspärren, orellevant men jag har 20A på plats 7
Hmm... ska kolla vad som händer om jag kopplar ur antennen också. Det är ju faktiskt så att antennen går trögt pga. allt salt och annat skit på vägarna, men när jag mätte var stereon av och antennen fick alltså ingen signal att åka upp. Det kan ju trots detta vara fel i själva antennen (eller antennförstärkaren, jag har för mig att jag sett en sån men det kan ha varit i den gamla bilen :roll: )

Det bästa hade varit om någon hade ett "riktigt" elschema till S70-97 (om det nu inte skiljer mellan bilarna broende på utrustningsnivå, kan man hitta schemat till en specifik bil?). Att det är olika säkringar kan bero på att vi har olika årsmodeller, styrkan på säkringen kan bero på att någon bytt ut till annat värde eller att styrkan väljs efter utrustningsnivån. Jag kan tillägga att just min bil är tämligen fullbumpad med massa "lull lull" som exempelvis elektriskt styrda säten...

Tack för tipsen, är det någon som har kopplingsscheman får ni gärna PM:a eller mejla...

/Peter
Elantennen verkar matas från en annan säkring.
http://pliki.mojevolvo.pl/volvotechinfo ... n_3_39.pdf
Sidan 61 är radio. Säkringarna är med i början, men bara bilder. Förteckningen finns antagligen nån annanstans, sidorna kommer inte i ordning.
Senast redigerad av 1 Sparkz, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Jo, shemat är till 98, men den svenska boken jag har här täcker 97 och 98, så det borde bara samma.
Tack för länken, nu har man något att bita i... :-)-) Ser ut som att det faktiskt sitter ett slutsteg i bilen, enligt skissen under hatthyllan. Bara att lägga sig på rygg i skuffen alltså :mrgreen: Hoppas det är något sådant som strular och inte en elektronikmodul...
Sparkz skrev:Elantennen verkar matas från en annan säkring.
http://pliki.mojevolvo.pl/volvotechinfo ... n_3_39.pdf
Sidan 61 är radio. Säkringarna är med i början, men bara bilder. Förteckningen finns antagligen nån annanstans, sidorna kommer inte i ordning.
Den manualen var kanon. Jag försökte hitta en till min 855 GLT 97 med hjälp av din länk men jag lyckades inte. Har du länken till den?

Hälsningar
Arnold
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]