Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Apuman
Hej på er!
Det händer något konstigt på ECC:ns panel:

Dioderna för "AC OFF" och den symbolen som visar att man cirkulerar luft inom kupén (hoppas ni hajjar vad jag menar) blinkar ca 10-20 ggr när man startat bilen. Alltså de bägge orangea dioderna under vreden på ECC-panelen. Dock kyler AC:n bra och även värmen fungerar som det skall. Någon som vet vad detta är och betyder?

Skulle vara skönt att fixa detta så att man inte åker på att laga allt kring AC:n, om det nu är det som är felet.

Tack på förhand!
ketto skrev:en felkodsläsning hjälper ditt problem! :wink: Årsmodell på bilen?
Det är en 2000 - gamla karossen. 2.4T.

Finns det någonstans utom Volvoverkstäder där man kan göra detta för en billig peng? Volvoverkstan tar ju tyå 700 spänn bara för att titta på detta antar jag? Kanske det är läge att köpa sig en läsare! :)

Tänkte bara droppa frågan och se om någon kanske hade råkat ut för samma sak.
Jag är ny här, men om det blinkar i ca 20 sekunder efter start tycker väl din ecc att det är ett mindre allvarligt fel som tex en felande tempgivare eller ett kärvande spjäll? Oftast verkar det gå alldeles utmärkt att ignorera det...
Larzan skrev:Fläkten eller fläktmotståndet är nog på gång att kasta in handduken.
Har bytt en gång på min 97.a med de symptom du beskriver.
Jobbet är inte svårt i sig.
Findes en guide til at bytte den?
Men snälla!
nyvolvo skrev:Har exakt samma fel som du, verkar som den fungerar utan problem men att den blinkar ibland när man startar bilen.
Exakt samma symptom, som i sin tur kan ha ungefär 743 olika orsaker. Det enda blinket säger är: "Hallå, det finns ett fel här!"

Att Larzan hade fläktmotstånd på sin betyder väl inte att det är det på Apumans?!?! Om fläkten inte går kan vi börja misstänka motståndet...

Lite som att någon frågar på ett byggforum om ett läckande tak, och får svaret:
"Det är säkert 17:e takpannan från vänster i 4:e raden nerifrån, för det var det på mitt hus."

Läs felkoder, det blir billigare än att prova att byta ett fläktmotstånd, en styrenhet, två spjällmotorer och en tempgivare innan du hittar rätt.

Var bara tvungen att :-(O) lite...
Sparkz skrev:Men snälla!
nyvolvo skrev:Har exakt samma fel som du, verkar som den fungerar utan problem men att den blinkar ibland när man startar bilen.
Exakt samma symptom, som i sin tur kan ha ungefär 743 olika orsaker. Det enda blinket säger är: "Hallå, det finns ett fel här!"

Att Larzan hade fläktmotstånd på sin betyder väl inte att det är det på Apumans?!?! Om fläkten inte går kan vi börja misstänka motståndet...

Lite som att någon frågar på ett byggforum om ett läckande tak, och får svaret:
"Det är säkert 17:e takpannan från vänster i 4:e raden nerifrån, för det var det på mitt hus."

Läs felkoder, det blir billigare än att prova att byta ett fläktmotstånd, en styrenhet, två spjällmotorer och en tempgivare innan du hittar rätt.

Var bara tvungen att :-(O) lite...
Hehe.. :-)
Var inte så hård - det var ju vettiga och snabba svar. Jag tycker att det är bra att alla delar med sig av sina erfarenheter, jag är inte så erfaren själv och det är mycket lärorikt.

Nu hade jag faktiskt inte tänkt att gå och byta fläkten/motsåndet etc helt utan vidare och utan att verifiera att det verkligen är där felet är. Jag
har kollat runt lite mer och det verkar, precis som du säger, vara flera bud på vad felet är/kan vara.

Är faktskt sugen på att köpa en bra läsare för felkoder (har hört att PPC från BSR ska vara grym?) då det verkar vara det bästa sättet att verifiera olika fel. Någon som har bra tips?
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]