Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
Lyfte av minuspolen ett tag för att nolla felkodsläsaren, när jag körde igång sen så är tomgången knas, startar bilen och den går ner till ca 500rpm och står jag stilla så går den sakta upp till normalt igen, men är ute och kör, frikopplar så dimper den ner på 500 igen och samma sak.
Nåt tips på detta? =)
Användarvisningsbild
av coldhand
Greendream855 skrev:det är ett ganska vanligt fel tror jag, min gör likadant :S
Kan tänka mig det, bytte spjällhus för ett halvår sedan och då bråkade tomgången, vet att jag meckade med den då, men nu borde det ju inte göra nåt att jag kopplade ur batteriet, störande är det iallafall .. :/
av sm1nvx
Har samma fenomen på min 850 '94 10V 140hk. Rättar till sig efter 200-300 mil. Väldigt konstigt att det räcker att bilen börjar rulla när man släpper bromsen i nerförsbacke för att tomgången ska ramla till ca 500...
Dagge
Användarvisningsbild
av mr850gle
coldhand skrev:Lyfte av minuspolen ett tag för att nolla felkodsläsaren, när jag körde igång sen så är tomgången knas, startar bilen och den går ner till ca 500rpm och står jag stilla så går den sakta upp till normalt igen, men är ute och kör, frikopplar så dimper den ner på 500 igen och samma sak.
Nåt tips på detta? =)
Er nok ,.litt for lav tomgang her ja,burde ligget på 750-800 da er det toppers!!Min gle ligger der etter ca 5 min,s gange!! :-)-)
Användarvisningsbild
av coldhand
mr850gle skrev:
coldhand skrev:Lyfte av minuspolen ett tag för att nolla felkodsläsaren, när jag körde igång sen så är tomgången knas, startar bilen och den går ner till ca 500rpm och står jag stilla så går den sakta upp till normalt igen, men är ute och kör, frikopplar så dimper den ner på 500 igen och samma sak.
Nåt tips på detta? =)
Er nok ,.litt for lav tomgang her ja,burde ligget på 750-800 da er det toppers!!Min gle ligger der etter ca 5 min,s gange!! :-)-)

Japp, låg tomgång var ordet :).. finns det ingen quickfix :P
Användarvisningsbild
av coldhand
sm1nvx skrev:Har samma fenomen på min 850 '94 10V 140hk. Rättar till sig efter 200-300 mil. Väldigt konstigt att det räcker att bilen börjar rulla när man släpper bromsen i nerförsbacke för att tomgången ska ramla till ca 500...
Dagge
Rättar till sig efter 200-300 mil :) låter en hyfsad bit. Ja, det är märkligt som fan.. :/ borde ju kunna justera detta på själlhuset eller nåt, har för mig jag meckade med själllägesgivaren förra gången, vred den nåt halvt varv eller nåt, dåligt minne..
av sm1nvx
Jag tror att det beror på en bugg i styrenhetens programmering. Jag har inte hittat nån fix till problemet ännu. Kanske det finns en uppdatering?
Dagge.
Användarvisningsbild
av coldhand
sm1nvx skrev:Jag tror att det beror på en bugg i styrenhetens programmering. Jag har inte hittat nån fix till problemet ännu. Kanske det finns en uppdatering?
Dagge.
jaa, ingen aning, men har ju lyft av batteriet innan utan att det påverkat tomgången, men det börjar bli bättre nu..
av *pettson*
coldhand skrev:
sm1nvx skrev:Har samma fenomen på min 850 '94 10V 140hk. Rättar till sig efter 200-300 mil. Väldigt konstigt att det räcker att bilen börjar rulla när man släpper bromsen i nerförsbacke för att tomgången ska ramla till ca 500...
Dagge
Rättar till sig efter 200-300 mil :) låter en hyfsad bit. Ja, det är märkligt som fan.. :/ borde ju kunna justera detta på själlhuset eller nåt, har för mig jag meckade med själllägesgivaren förra gången, vred den nåt halvt varv eller nåt, dåligt minne..
Tja då finns det ju en anledning till att saker och ting inte lirar. Spjället är inkalibrerat och skall så vara. Att skruva på spjället är kortfattat bara skitdumt.
ALL tomgångsluft ska gå igenom tomgångsmotorn. Spjället ska inte vara mera öppet än att det inte kärvar fast när det blir varmt. Ändrar man det förhållandet så har inte längre bilen nån koll på luften och då börjar det oftast bli riktigt kul att leta problem.
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]