- lör 26 sep 2009, 14:23
#324827
Jag har ett problem med en Volvo v70 där batteriet laddas ur. Det sker ganska långsamt och efter att jag har laddat batteriet full tar det ca 3 mån innan jag märker att bilen inte startar. Bilen rullar ca 1000 mil per och används inte varje dag men någon gång i veckan.
Jag har mätt följande:
Batterispänning när bilen är avstängd: 12,64V
Batterispänning när bilen är på: 13,92V (har även mätt på generatorn direkt och den visa 13,98V)
Därmed känns det ju som om generatorn är ok?!
Stängde av bilen och kollade sen vidare genom att mäta och se om det finns någon krypström. Mätte strömmen från pluspolen på batteriet och kom fram till att det strömmar ut ca 27-28mA. Låter inte speciellt mycket men över en lång tid blir det ju mycket effekt som försvinner. Vad är normalt?
Gick sedan vidare och mätte hur mycket ström som gick genom olika säkringar och kom fram till följande (inom parentes finns instruktionsboken förklaring till säkringen)
Säkring 6: 4mA (Siren, larm, lås)
Säkring 7: 3mA (Stereo)
Säkring 8: 11mA (Light switch?, färddator, ljusomkoppling, immobilizer)
Säkring 13: 5mA (Varningsblinkers, helljusblink, lås/larm)
Säkring 16: 1mA (elantenn, släpkoppling)
Är det ngn som vet om detta är normalt eller om det är ngt som är direkt onormalt?
Tacksam för all hjälp!
Jag har mätt följande:
Batterispänning när bilen är avstängd: 12,64V
Batterispänning när bilen är på: 13,92V (har även mätt på generatorn direkt och den visa 13,98V)
Därmed känns det ju som om generatorn är ok?!
Stängde av bilen och kollade sen vidare genom att mäta och se om det finns någon krypström. Mätte strömmen från pluspolen på batteriet och kom fram till att det strömmar ut ca 27-28mA. Låter inte speciellt mycket men över en lång tid blir det ju mycket effekt som försvinner. Vad är normalt?
Gick sedan vidare och mätte hur mycket ström som gick genom olika säkringar och kom fram till följande (inom parentes finns instruktionsboken förklaring till säkringen)
Säkring 6: 4mA (Siren, larm, lås)
Säkring 7: 3mA (Stereo)
Säkring 8: 11mA (Light switch?, färddator, ljusomkoppling, immobilizer)
Säkring 13: 5mA (Varningsblinkers, helljusblink, lås/larm)
Säkring 16: 1mA (elantenn, släpkoppling)
Är det ngn som vet om detta är normalt eller om det är ngt som är direkt onormalt?
Tacksam för all hjälp!