Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patcat
Jag har ett problem med en Volvo v70 där batteriet laddas ur. Det sker ganska långsamt och efter att jag har laddat batteriet full tar det ca 3 mån innan jag märker att bilen inte startar. Bilen rullar ca 1000 mil per och används inte varje dag men någon gång i veckan.

Jag har mätt följande:

Batterispänning när bilen är avstängd: 12,64V
Batterispänning när bilen är på: 13,92V (har även mätt på generatorn direkt och den visa 13,98V)

Därmed känns det ju som om generatorn är ok?!

Stängde av bilen och kollade sen vidare genom att mäta och se om det finns någon krypström. Mätte strömmen från pluspolen på batteriet och kom fram till att det strömmar ut ca 27-28mA. Låter inte speciellt mycket men över en lång tid blir det ju mycket effekt som försvinner. Vad är normalt?

Gick sedan vidare och mätte hur mycket ström som gick genom olika säkringar och kom fram till följande (inom parentes finns instruktionsboken förklaring till säkringen)
Säkring 6: 4mA (Siren, larm, lås)
Säkring 7: 3mA (Stereo)
Säkring 8: 11mA (Light switch?, färddator, ljusomkoppling, immobilizer)
Säkring 13: 5mA (Varningsblinkers, helljusblink, lås/larm)
Säkring 16: 1mA (elantenn, släpkoppling)

Är det ngn som vet om detta är normalt eller om det är ngt som är direkt onormalt?

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av sidhabo
Min 850 drar 6.6 mA totalt vid +polen på batteriet.
Så du ligger väl lite högt. Du drar ju ur 1 amper-timme varje 40 timmar ungefär. Så ifall den står still en eller 2-3 veckor kanske det blir problem. Ifall du kör enbart korta körningar däremellan. Annars borde den ju ladda lika mycket som det läcker. Det är ju inget jätteläck, jämfört med min.
Är du säker på att det är dålig batteri-laddning som är problemet. Det kan ju vara fuktproblem som bidrar, ifall den står ett tag.
Användarvisningsbild
av emwtur
antar att du släppte pluspolen för att kunna koppla in amperemetern ?
det kan ju vara något som drar ström - typ ett relä som ligger draget - men som släpper när du tar loss pluspolen
det är inte lätt att kunna mäta men samtidigt behålla amperemetern hel.
Antar att man får leta reda på en startkabel,
- lossa pluspolen från batteriet
- på något sätt isolera kabelskon, lägga i en tjock plastpåse eller liknande
- sätta startkabeln från pluspolen på batteriet till kabelskon
- starta bilen och köra torkare, tuta och allt som kan dra ström,
- stanna bilen.
- koppla in en amperemeter mellan pluspolen och kabelskon och sedan släppa ena ändan på startkabeln.

jag vet att det låter komplicerat !

/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
emwtur skrev: jag vet att det låter komplicerat !
/emwtur
M, komplicerat. Tycker han redan täckt in detta genom att mäta på alla säkringar ... eller ? Då har han ju inte kopplat ur batteriet.
Användarvisningsbild
av emwtur
sidhabo skrev:
emwtur skrev: jag vet att det låter komplicerat !
/emwtur
M, komplicerat. Tycker han redan täckt in detta genom att mäta på alla säkringar ... eller ? Då har han ju inte kopplat ur batteriet.
MMM missade det - men som sagt innan - kopplar man ur säkrigen så är det inte säkert det drar lika mycket ström när man stoppar tillbaka den !

/emwtur
av patcat
Jag tror inte att det är ett fuktproblem (eller hur kan dessa uppenbara sig). När det varit urladdat så visar en indikator på batteriet att batteriet är "urladdat" samt att när jag laddar batteriet så slukar det en hel del ström inledningsvis. Funkar också alltid att starta med startkablar i dessa lägen.

När jag mätte totala krypströmmen så släppte jag loss kabeln på pluspolen och satte in amperemätaren mellan batteriets pluspol och bilen pluskabel. Det var då jag mätte 27-28mA. Men det du menar är att jag missar att mäta en eventuell ytterligare läcka som upphör när jag bryter plusanslutningen?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Hur länge står bilen stilla då innan du får problem ?
Kör du tillräckligt långa sträckor för att låta den ladda igen ?
Användarvisningsbild
av emwtur
Vad jag menar är att om man bryter spänningen så är det inte säkert att det drar lika mycket när man kopplar in den igen, du verkar ju haj på att inte ha ampere-metern inkopplad när du kör,
om du har mätpinnar till DMM:en så kan du ju testa om du kan sätta ena kabeln till kabelskon ( med en krokdilklämma eller något - sedan sticker du ner mätpinnen mitt på pluspolen och lossar och drar upp batterikabelskon med mätpinnen i mitten . om du då också läser av 30 mA så är allt "lugnt" - eller du kan iallafall utgå ifrån den strömmen.
men som sagt det är många varningslampor och elektronikboxar som man resettar genom att lossa batteripolerna ...
/emwtur
Användarvisningsbild
av js1
Mitt relä för tillsatsluftpumpen hade tagit in fukt och drog tjuvström. Det är inte avsäkrat i säkringsdosan. Minns inte hur mkt ström där gick.
Vet inte om du har ngt sånt i din bil.
av patcat
Jag kanske skulle ge mig på att mäta strömmen utan att försöka bryta strömförsörjningen och se om det blir ngn skillnad.

Vad det gäller körningen så går bilen i normalfallet ganska korta sträckor, typ en 1 mil (ex till jobb ibland). Den står sällan jättelång tid utan att den är använd, max en vecka. Ibland blir det längre körningar, typ 40 mil, men det är inte så ofta (några gånger per år).
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]