Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av buddha88
D verkar du ha svarat på själv :D o så har 140 hk:are 220 Nm o 170 hk:are 230 Nm, 170 hk:aren varvar ur bättre än 140 hk:aren
av dalldall
aha så enkelt som 10 v o 20 v! det borde jag ju själv listat ut! men vad skiljer i förbrukning? i vilket fall som helst är ju nog 140 hk snabbare än 116 i min 745!!
av dalldall
jag prioriterar bränsleförbrukningen hellre då! och utrustning i min 140 hästare har jag så jag är nöjd, bara skinn som skall införskaffas! men glt e ju säkert roligare att köra! nu en ju min gle en 2,5 så den går skapligt! däremot så e 2,0 rent ut sagt skit att köra!!!
av *pettson*
Att säga att GLT är piggare är rent nonsens om vi räknar från noll till 100 egentligen. Vridmomentskurvan på en 10V är såpass mycket bättre upp till 4500rpm att en GLT faktiskt får spö dit om inget spökar samt med rätt körsätt. En GLT däremot andas betydligt bättre just från låt säga 4000rpm till varvtstopp att den biten tar GLT hem. Det bör alltså bli dött lopp.
Nu är frågan.. vilket varvtalsområde befinner man sej mest i? Det avgör hur man bör tänka. En flerventilare har alltid underläge på låga varv om det inte finns nån form av kamstyrning. På höga varv har alltid en fåventilad underläge om det nu inte finns nån form av kamstyrning där med som kan t.ex öka ventilernas max öppning.
Användarvisningsbild
av mr850gle
*pettson* skrev:Att säga att GLT är piggare är rent nonsens om vi räknar från noll till 100 egentligen. Vridmomentskurvan på en 10V är såpass mycket bättre upp till 4500rpm att en GLT faktiskt får spö dit om inget spökar samt med rätt körsätt. En GLT däremot andas betydligt bättre just från låt säga 4000rpm till varvtstopp att den biten tar GLT hem. Det bör alltså bli dött lopp.
Nu är frågan.. vilket varvtalsområde befinner man sej mest i? Det avgör hur man bör tänka. En flerventilare har alltid underläge på låga varv om det inte finns nån form av kamstyrning. På höga varv har alltid en fåventilad underläge om det nu inte finns nån form av kamstyrning där med som kan t.ex öka ventilernas max öppning.
The wise man har talat igjen,min 850 gle er rimelig sprek til 93mod og være,og jeg nekter også og tro at det er store forskjeller på denne motoren med "bare 30hk ekstra" i glt!! :mrgreen: Min motor er i tipp topp shape etter og ha runda 271.000km!! :-)-) Er meget pigg fra 0-100!! :-O) Har fulgt godt opp med service hele veien på den!!

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]