Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som kan hjälpa mig ang fläkten i 855-95 den går bara på läge 4 är det motståndet som är paj.
O sitter den i handskfacket så man kommer åt o byta fall det är motståndet då.
Tacksam för svar
Motståndsbryggan ligger väl nära tillhands att misstänka. Sitter bakom handsfacket.
Ok ska kolla säkringarna.
Men om jag annars öppnar o tar ut fläkten från handskfacket är det lätt att se vart motståndet sitter.
Samt har hört att löder man bort motståndet o sätter dit en kabel i stället i hålen som blir så
ska det funka forever??? Men verkar vara hårdvara med motstånden om man kollar på skrotarna här.
Tacksam för snabbt svar
Danne69 skrev:Ok ska kolla säkringarna.
Samt har hört att löder man bort motståndet o sätter dit en kabel i stället i hålen som blir så
ska det funka forever
...och vad tror du händer om du ersätter motstånden med en kabelstump..?? Tror du Volvo satte dit dom för skojs skull :roll:
Motstånden är förkopplingsmotstånd till fläkten och används för att få ner fläkthastigheten. Ju fler motstånd som kopplas in desto långsammare går fläkten. Det sitter 3st motstånd för fläkthastigheterna 1-2 och 3. I läge 4 är motstånden helt förbikopplade av ett relä och fläkten går för fullt. Då kan du själv räkna ut vad som händer om du ersätter motstånden med kabelstumpar. Nu vet jag inte VAD som brukar paja i motståndsboxen, har själv ECC och har inga motstånd, men likaväl som att löda dit en kabelstump går det ju att skaffa nya motstånd hos bl a ELFA om det nu är dom som pajat.
Hej igen då...har plockat ur fläkten ur bilen men kan inte se några motstånd inte så jag beställde en nya fläkt idag o hoppas det skall hjälpa för den går bara som sagt var på 4 läget...Det enda jag såg var 2 st relän som det klickade i men det gjorde det när man slog på fläkten på 4 läget...Hoppas som sagt var att detta problem försvinner när jag får dit den nya fläkten....Var väldigt lätt att få bort fläkten så jag hoppas någon vill svara på detta inlägg om någon tror bekymmret kan försvinna med nya fläkten...Tacksam för svar

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]