- tis 22 sep 2009, 15:54
#323672
Hallå. Sitter på ett problem med en 850 93a. Den drar ur batteri och med lite felsök har vi kommit fram till att det e kupe fläkten. PS: Det går även att köra fläkten då tändningen inte e på.
Har prövat bytt Effektmotståndet, som de tipsade om på volvo att brukar kunna få fläkten att göra som den vill. Men den drog ur batteri ändå. Tog då och kopplade ur klimat kontrollen helt. då har den inte dragit ur batteriet så vi kollade om det var den som var trasig genom att byta ut även den. Men det gick fortfarande att köra fläkten med tändningen avstängd. Så vi mätte på tändningslåset för att se om det var den som var kaputt. Men även den funka som den skulle. Så har suttit och läst lite o elschemat och då hittade vi att det var säkring 31 som gav ström till den. Hittade även ström på säkringen då tändningen var av och det borde det ju inte vara???
Läste vidare i elschemat och har då bara hittat ett ytterligare alternativ till detta fenomen, Något som heter överbelastningsrelä??? Vart sitter detta relän? Tror vi ryckt ut alla relän och det har ändå gått att köra fläkten. Har dock inte kollat om man har spänning på säkringen då man ryckt ur dessa relän.
Någon som har någon kännedom om detta problem? Har läst av felkoderna och det var typ 12 stycken grejjer men inget verkade relevant så det var nog mest gamla koder som inte raderats, så nu e de nollade och har inte fått några nya.
Skulle behöva hjälp med detta om någon har en ide :)
MVH Sport volvon ;)
Har prövat bytt Effektmotståndet, som de tipsade om på volvo att brukar kunna få fläkten att göra som den vill. Men den drog ur batteri ändå. Tog då och kopplade ur klimat kontrollen helt. då har den inte dragit ur batteriet så vi kollade om det var den som var trasig genom att byta ut även den. Men det gick fortfarande att köra fläkten med tändningen avstängd. Så vi mätte på tändningslåset för att se om det var den som var kaputt. Men även den funka som den skulle. Så har suttit och läst lite o elschemat och då hittade vi att det var säkring 31 som gav ström till den. Hittade även ström på säkringen då tändningen var av och det borde det ju inte vara???
Läste vidare i elschemat och har då bara hittat ett ytterligare alternativ till detta fenomen, Något som heter överbelastningsrelä??? Vart sitter detta relän? Tror vi ryckt ut alla relän och det har ändå gått att köra fläkten. Har dock inte kollat om man har spänning på säkringen då man ryckt ur dessa relän.
Någon som har någon kännedom om detta problem? Har läst av felkoderna och det var typ 12 stycken grejjer men inget verkade relevant så det var nog mest gamla koder som inte raderats, så nu e de nollade och har inte fått några nya.
Skulle behöva hjälp med detta om någon har en ide :)
MVH Sport volvon ;)