Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 855 GLT av år 97. Bromsbelägget på höger bakhjul tar inte över hela bromsskivan (på utsidan). Det är den övre delen av skivan som bromsbelägget inte trycker på. Man ser det genom att endast nedre halvan av bromsskivan är blank. Man kan ju tänka sig att bromskolven inte går ut tillräckligt långt. men jag tycker det är konstigt att den i så fall trycker ut undersidan av bromsbelägget. Eller är det bromsbelägget som är skadat? Vad kan detta bero på och hur åtgärdar man detta? Bromsarna tar jämt och jag har inga vibrationer i bromspedalen. Jag kan också nämna att bilen är godkänd i besiktningen med detta fel.
Antar att du menar att "halva ytan in mot navet" av skivan är blank. Den "nedre" delen över navet blir ju den övre på undersidan så at säga, hur som helst så är det ju inget ovanligt för bakbromsar. Den delen som inte är blank, är den bara matt eller väldigt rostig? Bak-klossarna behöver tas ur, rengöras, och smörjas för att dom ska hålla bättre/längre. Du kan ju plocka ur klossarna, pressa tillbaks kolven, rengöra och fetta in glidytorna och köra 100 mil och se och dom slipar till sig. Annars får du nog byta skivor/klossar om rosten gått för långt.
Ja, då lär dom inte laga sig själv och det går till en gräns när bilprovningen säger stopp. Gör man det själv kostar det ju ingen förmögenhet.
DennisCA's Volvo 850 -97

Oj neej, tappade dekorlisten i golvet då jag[…]

Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]