Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Susanne66
Åhhh just nu sitter jag och "våndas" över min bil, varför just nu?
Förra månaden lagade dom bränslepumpen och en vacumslang på min 855-95 (italien import)
har köpt den av min faster och den har rullat på men inte nu...
En lampa tändes igen, inte 1 månad ens sedan förra lagningen och denna gång är det oljekanalerna som är
igensatta och det skulle kosta mig 6-8000 kr....
Vet inte vart jag ska vända mig här i Dalarna som gör ett bra jobb till ett humant pris.
Men jag ångrar iaf inte att ha en vovlo trots allt krångel just nu.

justerade rubriken lite
/Grammse
Användarvisningsbild
av sjoling
ja det är svårt att hitta någon verkstad som gör jobber för några enstaka tusenlappar..
Bäst är ju om du har någon person som kan greja med bilar och är villig att ta åt sig jobber för 2 - 3 tusen...
Användarvisningsbild
av olindh
Att oljekanalerna är igensatta brukar inte vara bilens fel utan ägarens. Bilen är misskött helt enkelt. Man har slarvat med oljebytena eller använt fel slags olja.
av Susanne66
olindh skrev:Att oljekanalerna är igensatta brukar inte vara bilens fel utan ägarens. Bilen är misskött helt enkelt. Man har slarvat med oljebytena eller använt fel slags olja.

Oljebyte + byte av oljefiltrer gjordes i juli månad med bra olja, men vad min faster har gjort vet jag inte...
Vilken olja rekomendera ni?
Användarvisningsbild
av Taxen47
Vem har sagt att oljekanalerna är igensatta?Är det vevhusventilationen du menar?
Har du kollat felkoder?Läcker den olja mellan låda och motor?
Användarvisningsbild
av buddha88
Finns o köpa ett medel som man kan hälla i o rengöra olje kanalerna me, men de blir ju inte helt klininskt rent, men att d öppnas iaf, o sen kan du köra me Castrol magnetic Helsyntet 5-40W eller 10-40W :-)-)
av Susanne66
Nu sitter jag med kostandsförslaget framför mig vad som ska åtgärdas enl VOVLO.

Byte av oljefälla
Samt byte rör/slangar till vevhusventilation
Byte spjällhus för insugningsrör
De-mo spjällhus för rengöring
Oljefälla(VO 1271652)
Rör(VO 9135636)
Slang(VO 1271771)
Slang(VO 8653339)
Kopplingsstycke(VO 9146489)
Kopplingsstycke(VO 9146488)
Nippel(VO 9135060)
O-ring(VO 978345)
Flamskydd(VO 1389657)
Bussning(VO 9146010)
Slangklämma(VO 976584)
Slangklämma( VO 9765161)
Packning(VO 9135990)
Packning(VO 9146262)
Nippel(VO 6842287)

Summa 4320,63 ( och då är väl inte arbetet inräknat)

Sedan har jag hört om något som heter "Slik" som ska rengöra kanalerna vad tror ni?
Ringde en verkstad och frågade om bilens morot kan skära ihop om den körs och då sa han - Nej bara det finns olja i bilen, någon frågade om den läcker olja? svar ja men vart vet jag inte då jag inte är så kunnig på bilar :-/
Felkoder har jag inte...
Castrol heter oljan jag hällde i vid oljebytet i somrast.

Tacksam för svar....vill inte ge upp hoppet än.

Mvh Susanne
av Susanne66
Jag har inte fått någon felkod, det kanske står på fakturan som jag väntar in?
Det måste jag återkomma med.
Tycker inte att bilen går extremt dåligt men jag vet när lampan började lysa i bilen då var jag i sommarstugan och då ville den inte starta så vi fick starta den med startkablar men sedan dess är det inget problem den hoppar igång.
Användarvisningsbild
av emwtur
Hmm - ser ut som om dom tänker fixa vevhusventilationen och rengöra gasspjället.
Priset är nog med arbete.

om du kollar på http://pettsson.com/mektipsmeny.html
så hittar du en del som du kan göra själv!
/emwtur

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]