Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei, den 14.11.2005 sendte jeg denne mailen til SAM Bilmode:
Sommeren 2005 (juli) hadde jeg service på min Volvo V70 R AWD 1999 modell hos Helmia Bil AB i Arvika. Til denne service hadde jeg blant annet bestilt et bytte av originalt eksossystem til et SAM komplett avgas system med dubbel utblås (art.nr. 95082733). Mekaniker XXX hos Helmia Bil AB monterte anlegget.

Jeg opplever i ettertid at jeg har fått en dyp og ubehagelig resonans (lyd) i bilen som ikke var der før. Ved middels gasspådrag og turtall mellom 1.800-2.500 får man en dyp brumming i kabinen i bilen som oppleves som plagsom, både for fører og passasjerer.

Jeg ser på diverse diskusjonsforum på Internett at dette fenomenet diskuteres blant mange Volvo-eiere.

Da jeg skulle bytte anlegg fikk jeg fra Helmia Bil AB anbefalt SAM som leverandør, blant annet fordi SAM er offisiell samarbeidspartner med Volvo i Sverige. Jeg betalte SEK 4.750 for SAM-anlegget hos Helmia Bil AB.

Hva skal jeg gjøre med denne saken og hva kan dere gjøre med denne saken?

PS: Jeg har sjekket at det ikke finnes noen form for fysisk kontakt metall mot metall under bilen. Anlegget henger fint i originale oppheng med gummiklosser.
Den 15.11.2005 får jeg dette svaret fra SAM Bilmode:
Hejsan,

Tack för ditt mail,

Du få kontakta Helmia där du har köpt den.

Mvh XXX (anonymisert)

S.A.M
Mitt svar til SAM Bilmode igjen den 15.11.2005:
Hei igjen, hva slags svar og kundeservice er dette?

Det er vel ikke Helmia Bil AB som har produsert anlegget fra SAM? Helmia Bil AB ved mekaniker XXX har montert anlegget produsert av dere for min bilmodell. Han har så vidt jeg vet meget lang erfaring i bransjen og med Volvo, og han har montert anlegget etter boken.

Problemet jeg tar opp er et generelt problem som svært mange Volvo-eiere diskuterer i ulike forum på Internett.

Dere må da kunne svare meg på en skikkelig måte. Jeg er helt sikker på at jeg ikke er den eneste som opplever dette fenomenet..?
Nytt svar fra SAM Bilmode 15.11.2005:
Hej igen,
Vänligen reklamera till Helmia bil AB.
Mvh XXX (anonymisert)
Ærlig talt, er dette typisk for SAM Bilmode i Sverige eller har jeg bare vært uheldig med personen som har svart på mailen..? Og har noen andre av dere i Volvo-miljøet erfaring med dette problemet?

Bilde av dubbel utblås på min V70 R AWD 1999 modell:

Bild
Användarvisningsbild
av SagaPer
Akk ja, dette forstår jeg ikke...

Er det meningen at jeg skal ta opp problemet med Helmia Bil og at de deretter skal føre denne diskusjonen videre med SAM Bilmode..?

Dette er første gang at jeg opplever at en produsent som så sterkt markedsfører sine produkter for Volvo på en så arrogant måte avviser mine spørsmål. De må vel ha testet produktene sine på Volvo..?

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]