Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UT64
Hej!

Jag har plågats av ett gnekande/gnisslande ljud varje gång jag trampat ned kopplingen.
Inga övriga missljud eller kopplingsproblem. Har hårdsurfat efter information men de flesta
trådar på olika forum om gnisslande 850-kopplingar har mynnat ut i frågetecken..
Därför tänkte jag redogöra för mina erfarenheter. Bilen i fråga är en 855 SE med 144 hk. ca 14k mil.

Jag prövade att gå in bakom pedalen och pilla bort damasken och spraya lite multspray i huvudcylindern.
Ingen som helst effekt. Provade även att ge slavcylindern lite spray under gummiskyddet, hjälpte inte heller.
Nästa steg blev luftning av hydraulsystemet, väl beskrivet på bl.a. detta forum, men det gnisslade vidare.

Nu var jag så trött på gnisselljudet, påminde nu om en gammal dörr med rostiga gångjärn, att jag i
eftermiddags åkte till mitt lokala Bilia. Nu hände märkliga saker :

En tekniker kom ut och provkopplade och konstaterade att det ej var fel på själva kopplingen utan
en fråga om smörjning. Han hämtade sedan en mek på "5-direkt" som körde in bilen i hallen.
Han sade att det är kopplingsgaffelns leder (?) som låter och han lossade gummidamasken där
kopplingsgaffeln går in i växellådan. Sedan sprayade han en ganska rejäl dos längs med gaffeln.
Efter mycket provkopplande där gnisslet inte försvann fick jag det nedslående beskedet att
lådan måste ned för att komma till rätta med missljudet... :shock: Han tillade dock att sprayen kan krypa
lite i efterhand och kanske nå de torra delarna. Jag behövde inte betala. Nedplockning av
växellåda kostar hos dem 8000 kr.
MEN, jag behövde bara köra 100 meter innan kopplingen blev ljudlös! :D
Alltså tack Bilia, men frågan är hur länge det varar :)
Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]