Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goddag alla glada,

Update:

Har nu bytt bromsskiva och belägg men problemet kvarstår, mycket vibrationer i över 110 km/h. Vänster backspegel skakar riktigt mycket, ser verkligen det i den, höger däremot är helt stilla så jag antar att felet ligger någonstans i vänstersidan. Kan man på något sätt mäta om navet bak är skevt? Eller vad kan det vara? Känns som att det skakar mer än om det är en dålig hjulinställning.

Gamla inlägget:
Nu är det så att jag för ett tag sedan bytte skivor och belägg runt om på bilen, skivorna är från Biltema och Belägg från Volvo. Skruvade isär allt och kollade hur det såg ut idag och tyckte det såg ok ut tills jag kollade genom inspektionshålet vid beläggen vänster bak. Jag hade tryckt ut beläggen så skivan gick ganska fritt just då men satt ändå fastskruvad i navet med en skruv i det lilla hålet. Vid ett läge låg skivan mot belägget ytterst med 1-2mm glipa inåt, snurrar ett halvvarv på skivan och den ligger mot inre belägget med samma glipa åt andra hållet, antar att detta kan ge upphov till en del vibrationer...

Tack för svar :)

//Linus
Senast redigerad av 3 ChillaX_, redigerad totalt 0 gång.
av ChillaX_
magnusrx7 skrev:Är du 100 på att du inte fått nåt skräp bakom skivan när du monterade den?

// Magnus
Det kan jag fått, men jag var precis ute och öste med en stålborste bakom så jag tror faktiskt det är helt rent där nu, och skevheten såg jag efter att jag monterat ihop allt igen. Har iofs en gammal skiva jag skulle testa med. Vet dock inte hur bra det syns på den om den också blir skev.
av *pettson*
Och när du hade monterat nya skivorna på det väl rengjorda hjulnavet så drog du åt lilla skruven bara så den satt ungefär, inget mera. Framförallt inte hårt.
Sen drog du fälgen korsvis med angivet moment. Inkörning gjordes sen så att skivorna sakta fick värmas upp ihop med nya belägg?

Nu är funderingen om den är skev..

Du kontrollerade nu skevheten genom att montera ett mellanlägg istället för fälgen (gärna ett gammalt fälgcentrum från en alufälg) och så drog du åt med angivet moment på alla bultar korsvis. Sen mätte du med indikatorklockan?.. Gjorde du inte det så ser du ingen skevhet. Då ser du en lös skiva. För skevar en skiva ca 4mm mellan min/max så lär du inte tveka att byta när du får en pedal som slår så in i helv..

Förmodligen skedde inget av ovanstående eller hur?

:wink:
av ChillaX_
*pettson* skrev:Och när du hade monterat nya skivorna på det väl rengjorda hjulnavet så drog du åt lilla skruven bara så den satt ungefär, inget mera. Framförallt inte hårt.
Sen drog du fälgen korsvis med angivet moment. Inkörning gjordes sen så att skivorna sakta fick värmas upp ihop med nya belägg?

Nu är funderingen om den är skev..

Du kontrollerade nu skevheten genom att montera ett mellanlägg istället för fälgen (gärna ett gammalt fälgcentrum från en alufälg) och så drog du åt med angivet moment på alla bultar korsvis. Sen mätte du med indikatorklockan?.. Gjorde du inte det så ser du ingen skevhet. Då ser du en lös skiva. För skevar en skiva ca 4mm mellan min/max så lär du inte tveka att byta när du får en pedal som slår så in i helv..

Förmodligen skedde inget av ovanstående eller hur?

:wink:
Nej det gjorde det inte, och du har helt rätt - amatörmässigt byte av mig. Detta var dock första gången jag bytte skivor och jag inser att man måste göra fel för att lära sig ibland..

Köpte i alla fall ny skiva och nya belägg, ska verkligen vara noggrann vid rengöring osv nu och sedan ut och köra och se om vibrationerna försvunnit.

Inkörningen var jag noggrann med, körde 50 mil utan hårda eller långa inbromsningar.

Tack för att ni tagit er tid att svara :)
av ChillaX_
Update:

Har nu bytt bromsskiva och belägg men problemet kvarstår, mycket vibrationer i över 110 km/h. Kan man på något sätt mäta om navet bak är skevt? Eller vad kan det vara? Känns som att det skakar mer än om det är en dålig hjulinställning.
av *pettson*
du har testat med ett annat hjul? så vi inte talar om obalans?
I övrigt så. Min mening med mitt inlägg var inte att tala om att du var amatörmässig på nåt sätt. Men det är så enkelt att klaga eller peka på saker som ska vara dåliga när man letar efter fel. I slutändan visar det sej till iallafall 98% att montering, ev inkörning och ev mätning inte gått till på fackmannamässigt sätt. Och gör man nu inte saker på rätt sätt ifrån början så kan man få väldiga problem med det. :wink:
*pettson* skrev:du har testat med ett annat hjul? så vi inte talar om obalans?
I övrigt så. Min mening med mitt inlägg var inte att tala om att du var amatörmässig på nåt sätt. Men det är så enkelt att klaga eller peka på saker som ska vara dåliga när man letar efter fel. I slutändan visar det sej till iallafall 98% att montering, ev inkörning och ev mätning inte gått till på fackmannamässigt sätt. Och gör man nu inte saker på rätt sätt ifrån början så kan man få väldiga problem med det. :wink:
Jo jag förstår helt vad du menar, men det var amatörmässigt utfört inget snack om saken :)

Jo jag har testat med andra hjul runtom som är nybalanserade och det är exakt samma problem. Det vibrerar mer än lite obalans, helt klart märkbart och ganska irriterande...

Har du några tips eller idéer vad det kan vara eller vad man kan testa?
Liten update:

Idag har jag tagit ner både fram och bakbroms och kollat igen, ingen av bromsarna går emot någonstans och det är helt rent under runt i och på dom...
Drog dit bakskivan med lite hjulbultar och snurrade för att se om skivan var något skev då och det var den inte.
Snurrade även däcken och kände på fjädrarna men dom vibrerade inget så antar att hjullagren är bra.
Sedan testade jag att hålla i drivaxeln och snurra framnavet, det gick inte så yttre drivknuten är bra i alla fall. Man kan dock känna ett litet glapp om man inte håller i drivaxeln och snurrar på navet, antar att det är i växellåden eller inre drivknuten då - ska det vara så?
Kan det vara några bussningar som är dåliga?
Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]