Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ÄRRet
Enligt min mek så är mitt öppna luftfilter från BSR inte bra för min luftmassemätare! Är detta sant? Han påstår att mätarn kan få för mycket kall luft för snabbt..? Åker i en V70 R AWD -99 chippad av TM-Racing Katrineholm. Kan man nöta ut en massmätare på det sättet?
av DrEvilBoy
Det är lite delade meningar om det..... Det är den varma luften som är problemet, därför kör en del med avskärmare
av *pettson*
ÄRRet skrev:Enligt min mek så är mitt öppna luftfilter från BSR inte bra för min luftmassemätare! Är detta sant? Han påstår att mätarn kan få för mycket kall luft för snabbt..? Åker i en V70 R AWD -99 chippad av TM-Racing Katrineholm. Kan man nöta ut en massmätare på det sättet?
Svaret är NEJ!
Men många håller fast vid detta..
Det går även myter om att man bränner upp massmätaren osv av öppna filter.
Men sanningen är den att kan man inte hålla isär insprutnings systemen och deras uppbyggnad så bör man istället vara tyst för att sprida rena osanningar.
Tyvärr följer inte många det exemplet.

1:/ Olja dödar massmätaren direkt= Vi har fälttestat att ta en massmätare och helt sonika topsat den med olja till luftfilter. Den har körts 500mil utan att gå sönder. Den uppvisade något förhöjda avgasvärden (bilen alltså) men väl godkända.
Massmätaren rengjordes på lämpligt sätt och värdena sjönk det lilla dom hade ökat ifrån grundutförandet. Massmätaren rullar fortfarande i en bil som det är idag. Nu har den rullat 4000 mil efter testet. Men ta för vana att köpa RIKTIG luftfilterolja på SPRAY. Det är totalt onödigt att olja in filtret som om det vore söndagens lammstek. Oljetypen som krävs är klibbig som sirap och återfinns faktiskt på spray för en mindre peng än man tror.
2:/ bränna upp massmätaren på grund av oljan= Inte helt lätt att göra om vi börjar med att bena ut vad vi kör med.. Systemet heter LH och systemet är baserat på just en varm tråd som kyls. Genom att mäta av hur mycket ström som krävs för att hålla tråden vid en konstant temp så vet man hur mycket massa som kylt tråden. Tråden måste då och då brännas ren för att mäta rätt. Olja är inte speciellt bra vid renbränningen. Det kan bli så att den då brinner av. Så fungerar till exempel 740.
Men har vi det systemet för att det heter LH? Inte alls..
Luftmassmätaren vi har består av ett plasthus med kontaktdon, mätelektronik och en kylplatta av aluminium.
Luftmassmätarens mätfunktion är en varmfilm istället för en tråd som kyls ner av luftflödet in till motorn. Varmfilmen är uppbyggd av fyra motstånd.
Luftmassmätaren matas med 12 V från huvudrelät och har separata effekt- och signaljordar. Signalen
från givaren varierar från O V ti ll 5 V beroende på luftmassan som passerar. Spänningen ökar med ökad
luftmassa. Tanken är exakt densamma som när man använde tråd dock.
Eftersom arbetstemperaturen är relativt låg i jämförelse (170 °C)max och de flödes och temperaturkänsliga motstånden sitter på sidan av varmfilmen, behövs inte någon funktion för avbränning.
Med andra ord.. Den kan inte brinna av hursomhelst, men den kan visa fel.
Nåt annat som tillskrivs öppna luftfilter är att massmätaren tar stryk av dessa alena. Så är inte heller fallet om man inte kör med torra/glesa filter. Men däremot fuskar dom flesta med två saker framförallt.
1/ Friskluftstillförsel. Filtret ska ha KALL luft, inte varm. Nån förvärming finns inte på turbobilarna eftersom luften ändå värms dels av transporten igenom turbon som sådan och dels av komprimeringen. Luftmassemätaren kan gå sönder av för mycket värme på inluften, inte kyla. Några som är överrepresenterade är t.ex S80 som käkar massmätare till frukost verkar det som. Och det tillskrivs värmedöden av teknikerna på volvo som iallafall jag pratat med. Nåt tjall är det ju dessutom eftersom dom finns på utbytessystem till bilmodellen ifråga med reducerat pris.
2/ Fastsättningen av det öppna filtret. Inte många verkar orka göra en stabil fastsättning av massmätarhuset. Luftmassemätaren kan SKAKA sönder.

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur p&ari[…]

Balans ljudsystem

Så här ser det ut i min.. Dom kund[…]

Det finns folk här som lyfter av multirib-rem[…]

Samma sak när man drar släpkärra. […]