Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vapor
Hej.

Har en nyinköpt V70 2,5 SE 1998 som gått 23500 mil. Jag är jätte nöjd med bilen, men är lite undrande
över ett märkligt oljud. Det är inget konstant oljud utan låter som om det vore glapp i ett signalhorn, med samma frekvens och ljudstyrka. Dock är det inte bilens signalhorn då det har en annan frekvens och låter "bredare".
Det börjar vid ca 80 km/h och slutar vid ca 100 km/h. Det låter inte vid varje körning, som om det skulle vara
beroende av vinden. Tror inte jag hört det när det varit vindstilla.
Tutandet glappar även om jag frikopplar och motorn går på tomgång i ovan nämnda hastigheter, och kan inte provoceras fram när bilen står still och jag ökar varvtalet.
Någon som känner igen fenomenet och kan ge tips om åtgärder?

Mvh P
Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
Jag hakar på och lånar strängen lite.. Jag har också fått ett ett tjutande eller nästan ylande ljud i olika frekvenser i bilen vid olika hastigheter som återkommer sporadiskt då och då, vill också veta om någon känner till några vanliga ställen med hål där dessa "ylanden" uppstår så man kan åtgärda eländet för det störande oljudet fanns inte för några veckor sedan.. ??:-/ Micke, V70 AWD -00.
av *pettson*
Dom enda ställena som är kända för mej är dom två öronen på subframen som går in från sidorna och inåt mot motorn. Dom går att förse med pluggar för dom som får ett visslande ljud. Bör vara enkelt att lägga lite silvertejp runt för att tillfälligt felsöka. Med tejp runt är det ju inte längre öppna hål och bör inte kunna vissla. Följer ljudet bara hastigheten eller följer det varvtal med? Även provat kupefläkten så att den inte börjar tröttna? Den får ett ökat lufttryck med hastigheten nämligen.
Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
När ylandet börjar så spelar det ingen roll om jag kopplar ur lägger ur växeln och rullar, ylandet avtar visserligen när farten sjunker men det följer inte varvtalet på motorn, det spelar ingen roll om jag stänger av fläkten/ac:n ylandet hörs ändå man kan nästan känna det med olika frekvenser vid olika hastigheter och sporadiskt då och då dvs inte hela tiden. Tror det ylar högst vid lägre hastigheter men det kan ju bero på att fart och vindbrus eliminerar ljudet lite också. Det kommer och går som sagt var i tid och otid -?- Första gången jag hörde ljudet trodde jag bilen var på väg att skära ihop i motorn eller ett hjullager så jag stannade på studs och kollade oljenivån och om hjulen var glappa i vild förtvivlan :oops: Jo jag har varit med om ett hjullager som höll på att skära ihop helt och det lät helt annorlunda, kunde dock köra bilen till verksta'n några mil bort och det lagret var inte snyggt vill jag lova.. :o Vad det var för bil, volvo, modell 245..
Öronen, subframen från sidorna in mot motorn.. ??:-/ Jag är trög i kolan kan du förklara förståeligt för en "oinvigd" ?:-/
av vapor
Tack för lite tips. Jag har i dagarna kört en 100 mil och konstaterat att tutandet, som jag kallar det,
uppstår i vissa vindförhållanden. Körde ca 10 mil i ett vädersträck utan ljud, för att sedan svänga av och
köra vidare i ett annat vädersträck. Då uppstod tutandet. Några dagar senare körde jag en 50 mil på
kvällen när det var vindstilla, och inte ett tut. Skall undersöka dessa "öron" och exprimentera lite.
Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
Ja jag väntar ff på svar från Pettson om var han menar..
Öronen, subframen från sidorna in mot motorn.. JAG är trög i kolan och vill ha en förståelig förklaring ??:-/ Har upptäckt att när man svänger höger så tjuter det mer från vänster sida men inte om jag svänger vänster och som sagt var bara då och då :?: :?: Nu har jag haft in bilen på volvo och de har fått bryta, gunga bända och provköra men de hittar inget fel på vare sig hjullager, "stag",stötdämpare, fjädrar och allt de gick igenom. Allt är juste och när de provkörde hördes inget nämnvärt -NATURLIGVIS- :x Jag tog bilen och åkte därifrån och det tjöt och ylade till och från de första km och detta börjar bli en allvarlig bilhypokondri.. Svängde höger och det tjulade naturligvis högt från vänster sida (låter det som) -Jag blir tokig på oljudet som spökar :-O) Skall in och besiktiga om några veckor så då visar det väl sig om dom hittar något. Det enda som verksta'n kunde påtala som inte är original är att jag har fälgar och däck 215/55/16 från en V70N AWD, och det som är anpassat för min V70 AWD är 205/55/16 men det borde inte ha någon betydelse sa de men någon annan kanske vet bättre :?: Help :!:
XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]

Råd vid motortvätt

bara och tvätta , men kör inte högt[…]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]