Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855Hudd
Svängde ut på gatan som vanligt häromda´n med min 855 -96 och la i trean efter svängen.
Inget hände.
La i alla möjliga växlar å inget hände.

Lång historia kort - jag trodde det var växellådan och dags för skroten, men kollade efter goda råd och såg att drivaxeln snurrade bra - men "hänger löst". Pajad drivaxelknut (heter det så ?) höger fram ! Bilen är ingen skönhet med en del rost, men knapp 18.000 mil på mätaren, så det blir nog byte av knut och en vinter till med bilen.

Fråga:
- vet nån vad det är för skillnad på drivknut från Biltema för 699kr och Mekonomens "drivknut yttre" för 2.200 kr ??

Har en gång för 16år sen byt knut på en Mazda 323 med Haynes manual, blodiga knogar och svärande -men det gick. Tvekar att dra igång det själv igen, men var ska man köpa grejorna ? skroten verkar inge bra för såna slit-delar.
Fråga:
- hur svårt /lätt är det på en 855 ?? (ska fråga verkstan också, men det blir väl inte billigt...)
tacksam för kommentarer !
Användarvisningsbild
av Dalmans
jag har bytt på en hyundai och på en 855. betydligt svårare på 855:an, men det gick efter lite kämpande...

jag köpte knuten på biltema till volvon, chansar hellre på att det räcker med 700 en gång, och riskerar att det blir å kosta totalt 2900 om det skiter sig. än att spela fegt och böta 2200 på en gång.

om det nu är någon större kvalitetsskillnad
Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]