Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Håller på och byter kamrem på en 855 -95 SE.

Jag funderar på vilken funktion den blåa platsbrickan till spännaren har och när den ska monteras?

Tyvärr har det varit ett uppehåll i skruvandet så jag känner mig osäker vad gäller ett par skruvar.
Det är plåtskyddet för kamremmen runt veven det handlar om.
De skruvar jag har kvar är två stycken alldeles för långa skruvar utan gäng längst ut. De borde användas för att styra upp något,
men jag kommer inte ihåg var de satt
Känner någon här på forumet igen beskrivningen och vet var de ska sitta?
Bild

Tack på förhand

Per
pimse skrev:Hej!

Håller på och byter kamrem på en 855 -95 SE.

Jag funderar på vilken funktion den blåa platsbrickan till spännaren har och när den ska monteras?

Tyvärr har det varit ett uppehåll i skruvandet så jag känner mig osäker vad gäller ett par skruvar.
Det är plåtskyddet för kamremmen runt veven det handlar om.
De skruvar jag har kvar är två stycken alldeles för långa skruvar utan gäng längst ut. De borde användas för att styra upp något,
men jag kommer inte ihåg var de satt
Känner någon här på forumet igen beskrivningen och vet var de ska sitta?

Tack på förhand

Per
Precis såna här frågor kanske förhoppningsvis kan stoppa en del ifrån att byta kamrem själva innan dom skaffat information om jobbet. Många är helt enkelt inte tillräckligt erfarna för att göra det och har ingen aning om hur sakerna fungerar innan man ger sej på dom. Gör ALDRIG ett uppehåll i ett kamremsbyte eller ens ett oljebyte, det händer till och med proffs att dom glömmer att montera den viktiga plastbrickan, eller har kuggat fel eller oljepluggen eller ett filter osv.(vet dom kollegor som gjort så).
NU efter min moralkaka så ska vi se..

1/ Blåa plastbrickan berättar för mej att du har en 10v motor, 20v har nämligen vit bricka, brickans uppgift är att vid starten förhindra att remmen pressar tillbaka spännaren så att remmen kan kugga över. Den ska även skydda vid ev spännarhaveri. Den monteras när remmen sitter på plats och allt är färdigt för att starta. Då pressas brickan snett ned i spännaren i utrymmen mellan spännarkropp och själva hållaren till spännrullen. Var NOGA med att det KLICKAR TILL för det markerar att den hamnat på plats och glidit in/ned. Kan vara lite bökigt innan man lär sej tekniken. Men använd inget våld. När du hittar rätt vinkel så hamnar den på plats.
2/ Dom alldeles för långa skruvarna håller just plåtskyddet. En av dom långa sitter längst upp mot fronten till. Den andra långa i nästa lediga hål. Man brukar normalt sett lossa remskivan för att se drevets markering, plåten får vara ifred. Dom långa skruvarna gör då att det inte går att trä in remmen fel.
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]