Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Min motorlampa började att lysa igår... Kollade felkoderna och det blev 5-2-1 = Förvärming främre lambdasond felaktig... Vad gör man för att åtgärda detta, är det bara att byta sonden då?

En annan fråga har satt in ett annat instrument i bilen med färdator, nu är problemet att kilometer- och trippmätaren fungerar inte, vad kan det vara för fel? Kan man flytta över kilometer- och trippmä'taren från mitt andra intrument eller måste man skaffa ett annat instrument??

Tacksam för alla svar
av *pettson*
Du behöver troligen byta sonden. Mät om det finns spänning dit först.
Vad gäller instrumentet så.. Vet du om instrumentet fungerade i förra bilen? Det är nämligen inte helt ovanligt att ett drev går sönder i just trippen. Om så är fallet så har du köpt ett trasigt instrument och bör lämna tillbaka det.
av Volvo_740_GLT
Hur mäter man spänningen då?
Det går inte flytta över kilometer- och trippmätaren från mitt andra instrument till detta?
av *pettson*
Volvo_740_GLT skrev:Hur mäter man spänningen då?
Det går inte flytta över kilometer- och trippmätaren från mitt andra instrument till detta?
Ingen aning om instrumenten är uppbyggda likadant inuti eller inte..
Kan inte säga vilken färg du ska mäta på.. eftersom du inte skrivit vilken motormodell du har.. Det skiljer mellan 1v och 5v lambdasond.
av *pettson*
Då har du en 5v lamdasond vilket gör att du inte kan handla en bara hursomhelst.
Mät i pol 2 på kontakten mot jord så du har jord. Samt pol 1 mot jord för att se att där är spänning. Spänningen kommer ifrån gråa huvudreläet uppe på hyllan ovanför kylaren. Kontakten är märkt med numren så det går att se vilken som är vilken.
av Volvo_740_GLT
Jag har fått tag i en beg lambdasond med 4 kablar det finns 2 kontakter på den. Den som sitter i bilen är det också 4 kablar men bara en kontakt. Kan jag använda den eller måste jag läsa av numret på den sonden jag har och skaffa en likadan eller är det samma sond när det är 4 kablar?
av Volvo_740_GLT
Tack för svaret.. Det spelar ingen roll med kontakterna då.... Då får jag skarva kablarna då
av *pettson*
samma nr finns inte i två utföranden.. Samma nr är exakt likadana.
Om du inte fått samma kontakt så har du heller inte samma nr.
XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]

Råd vid motortvätt

bara och tvätta , men kör inte högt[…]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]