Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PärKarlsson666
Jag har ett problem, jag ber om ursäkt om rubriken är luddig, problemet jag har är att när min V70 (-97 2,5 10V Bensin automat 24000mil) är varmkörd (så fort tempgivaren står på mitten) så känns det som att automatlådan slirar eller något, jag provade att byta olja i automatlådan hoppades detta skulle hjälpa, men efter jag provat att köra bilen några gånger så märkte jag att bilen beter sig underligt även när parkeringsläget är i på tomgång, det känns lite som den tappar "draget" alternativt missar tändningen.
När det är kall så går den jättebra inget slir/krångel alls.den är för övrigt nyservad på Solna Bilteknik i stockholm (storservice) det var efter det som problemet uppstod.
Är det någon som har ett svar på denna urkassa beskrivning? ??:-/
Användarvisningsbild
av js1
Hur menar du "tappar draget" i P-läget? Då ligger den ju inte i växel.
av PärKarlsson666
Jag ber om ursäkt för min luddiga beskrivning, det jag menar med "tappar draget" var att den låter som den ska dö när den är varmkörd och den står på tomgång, när man gasar till så bluddrar den lite innan den varvar upp, hoppas att denna förklaring är bättre, som sagt när den är kall så känns allt jättebra, :roll:
av *pettson*
Om problemet uppstod efter service så kontakta servicestället och påpeka så att dom rättar till det?
av PärKarlsson666
Jag har nu pratat med verkstan och dom säger "visst kan vi ta in bilen och felsöka,men då kostar det ju. med tanke på att den ändå har gått 24000 mil så kan det vara en olycklig slump, och att lita på ett forum i såna här frågor, det går ju inte.Men symtomen verkar vara spjällhuset det är väldigt vanligt på just den här modellen"

Jag kommer nog prova med spridarrengöring som Olindh föreslog,det verkar vara det som är billigast.

Tack för att alla ni kunniga finns! :-)-)
Användarvisningsbild
av js1
OM den blev så direkt efter att du hämtade den från verkstan tror ínte jag på slumpen. Men att bevisa det blir ju svårt. Mekanikern kan ju mycket väl ha kommit åt något som gör att bilen går kass efteråt, synd att man inte vill ta något som helst ansvar utan bara slår ifrån sig. Det är väl dagens melodi. Man ska vara sig själv närmast och aldrig erkänna ev fel och brister. Ärlighet verkar inte vara längst nuförtiden!

Jobbar själv med teknisk service, inte bilar dock, och visst händer det att man sjabblar, ALLA gör misstag (även om det är sällan :lol: ) och då får man vackert rätta till det. En nöjd och glad kund kommer gärna tillbaka!

Spridarrengöring tror jag inte på men det ju iallafall billigt. Du kan ju ev kolla stiften. Byte själv för en tid sen och efter det missade den ibland. Ett av stiften visade sig ha fel elektrodavstånd.
Du har inte motortvättat och fått vatten i tändstiftsbrunnarna? Kan också ge skumma symptom.
av *pettson*
PärKarlsson666 skrev:Jag har nu pratat med verkstan och dom säger "visst kan vi ta in bilen och felsöka,men då kostar det ju. med tanke på att den ändå har gått 24000 mil så kan det vara en olycklig slump, och att lita på ett forum i såna här frågor, det går ju inte.Men symtomen verkar vara spjällhuset det är väldigt vanligt på just den här modellen"

Jag kommer nog prova med spridarrengöring som Olindh föreslog,det verkar vara det som är billigast.

Tack för att alla ni kunniga finns! :-)-)
Nu är det verkligen dags att lämna in den igen till samma ställe. 1997 har du mekaniskt spjällhus.. dom har inga kända fel. Dags att dom rättar till det dom ställt till med..
av PärKarlsson666
Hej igen, jag har kollat stiften det var sådana med 3 st "piggar" hur kollar jag elektrodavstånd på ett sånt?Nu under helgen så har jag provat köra bilen, först körde jag ca: 2mil med kall motor från början (den gick som en klocka), jag körde motorväg i ca:110km/t sen när jag svängde av vägen och hamnade vid ett rödlyse i ca:30 sek då började den krångla, jag tycker det känns lite som soppatorsk, jag hade mer än halv tank så det är det inte, den bluddrar rycker sen sätter det fart igen på högre varv. jag fattar ingenting ??:-/ har hällt insprutningsrengöring men det tar väl lite tid innan sådant märks om det skulle vara det. Tack än en gång till er som är lyckligt vetande i bilhelvetets innersta kunskap. :evil:
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)