Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Hur långt har din bil gått?..
Oftast är det exakt dom bussningarna som menas. OCH man byter dom parvis. Det finns ingen som helst anledning att byta en bara. Bägge håller ihop din bakvagn och TOE värdet ställs med just dom.
Har bilen gått långt så BÖR du ta en check på dom här med. http://www.skruvat.se/Bussning-bakvagn-P11983.aspx Även dom slits nämligen. Dom är däremot väldigt svåra att se om dom är lite glappa. Dom flesta som jag bytt har varit rejält glappa.
av nyvolvo
jag kollade på mekonomens hemsida och hittade då denna?

Artikelnr: 09-80853
Benämning: Bussning länkarm främre vä/hö
Pris: 1347.00
är det samma som den som du länkade till här ovan fast av annan kvalitet och pris?

rejält stor skillnad i pris :)
av *pettson*
Skruvats är av utmärkt kvalitet. Den är inte varesej bättre eller sämre på mekonomen eller volvo. Dom är bara mycket dyrare.
Och yes.. det är samma artikel. TROLIGEN är dom från samma ställe vad gäller mekonomen och skruvat. Bägge lär ha tagit den ifrån scantech.
av johan66
*pettson* skrev:Hur långt har din bil gått?..
Oftast är det exakt dom bussningarna som menas. OCH man byter dom parvis. Det finns ingen som helst anledning att byta en bara. Bägge håller ihop din bakvagn och TOE värdet ställs med just dom.
Har bilen gått långt så BÖR du ta en check på dom här med. http://www.skruvat.se/Bussning-bakvagn-P11983.aspx Även dom slits nämligen. Dom är däremot väldigt svåra att se om dom är lite glappa. Dom flesta som jag bytt har varit rejält glappa.
hej. hur fan får man bort dom .sitter som saaaaat
av *pettson*
Dom är ganska enkla att lossa, inte riktigt lika enkla att montera igen.
Jag har provat två olika avdragarverktyg och inget av dom har varesej fungerat eller hållit.

Sen testade jag att med hjälp av värme (läs: gaslåga) och en del försiktighet att värma så plasten blir mjuk. Vips är det att peta till med en bra mejsel så är dom ur.
För att montera dom igen så slipar man ur axeldelen med ett slippapper för att få rent från oxid. Slipar av kanterna lite grand på plasten så att dom blir lite vinklade och går att hålla emot axeldelen som ett litet trynfäste. Sen tar man lite diskmedel och smetar in plasten med ute i ändan (går att göra innan man håller emot biten med). Tar en träbit och en hammare och bankar runt, runt på plastkanten ute vid metallen, bestämt men inte stenhårt. Spräck INTE plasten. Gör du rätt så tar det nån minut eller möjligen ett par att montera igen. Att man väljer diskmedel är för att det är halt när det behövs, men sköljs bort sen av vatten så att det inte alltid kommer att vara halt på plasten i all framtid. OBS.. ta EN SIDA i taget.
av johan66
johan66 skrev:
*pettson* skrev:Hur långt har din bil gått?..
hej. hur fan får man bort dom .sitter som saaaaat

tja. bil har gåt ca18500 mil. hade tänkt att byta dom en dag när tid finns :P
av johan66
hej . jag köpte dom på skruvat o det var lika bra grejer som orginal tycker jag, sen fick liljas byta dom åt mig ca 800 kr i arbete och nu är bilen tyst å går bra
johan66

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]