Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha.. ställer vi frågan här. kopplar bort bensin ledningen uppe på motorn som går till spridarna och märker att det kommer mest luft bara..om jag tvångskör bensinpumps relät såå går pumpen lätt.. alltså inget tryck i systemet.
om jag lyssnar på tanken under tiden jag kör pumpen så låter det som pumpen sugen luft.. bubblar i tanken...BENSIN FINNS!!
Nu har jag läst att man är tvungen att nibbla upp ett hål i plåten för att komma åt pumpen i tanken.. finns det någon anna lösning? ta ner bakvagnen? för att få bort/ner tanken? har ingen kardan sitter där så det kanske är liiiiite lättare.
Eller finns det något sätt att "lufta" systemet?

MVH Thomas
nu har du ju inte kardan där utan du kan sänka ner bakvagnen lite grann för att få ut tanken!, viscon ska bort, för då blir de lättare att glida ut tanken! Glöm inte lossa påfyllningsröret och sånt där som går till tanken!
OK.. kanske bättre det än att hålla på att nibbla upp hål och fixxa..

Vilken sorts pump ska man köpa? och jag gissar att det är billigare på biltema/meca/mekonomen än volvo.. kanske lagabasen.. och köpa beg, ska ju sälja bilen såå.. vettefen om jag vill lägga ner på en ny volvo pump.
Hur mycket har du i tanken? Pumpen sitter på höger sida, på vänster finns en ejektor som returen är kopplad till. Den ska lyfta över bränslet till vänster sida. Om den inte funkar kan du ha bränsle på vänster sida men inget vid pumpen. Tanka en skvätt och se om den startar, påfyllningen är ju på höger sida.
TADA.. det var som fen.

Ska genast hem och testa.. är ca 30 liter kvar.. enligt tankmetaren..

hade nästan full tank.. och körde med relä't sen började det komma bara luft och lite små skvätt.. såå pumpen ger tryck.. då det kommer luft.. så jag fick känslan av att tanker helt enkelt var tom.. det lät så.. visst inte att det var på detta sättet. så nu ska jag fylla upp igen.. och se om det funkar..

låter inte allt för fel..

OM man kör pumpen på relät.. då går inte ejketor pumpen? den som flyttar bränslet??
isåfall förstår jag varför det inte funkar.. och han bara trycker luft.

det finns inget samband mellan dom båda sidorna itanken? utan är helt beroeende av pumpen som ska flytta från ena kammaren till den andra? såå om ejektor pumpen lägger av så får jag bara ut hälften av vad som finns i tanken?

Tack för svaret.. underlättar att slippa taner tanken och trassla.. sparar mycket jobb..

MVH Thomas

Ps.. knackade på tanken på höger sida och den värkade tom.. funderade lite hur 30 liter soppa kan låta som tomt.
Kom tänka på en kompis till mig råkade ut för samma problem, han hade soppa på vänster sida men tomt i andra och då vägrade bilen starta, vi trodde de va bensinmätaren som packat ihop, men efter en full tank så startade bilen igen!
Så de kan ju va så att ejektorn har packat ihop!
Jag som varit lite ful.. jag hade full tank.. men kört pumpen på relä för att tömma tanken och då har förmodligen bara den ena pumpen gått.. kopplade loss före spridare och kört.. såå förmodligen är bara halva tanken tom.. HOPPAS JAG...

Är kanske så att om man kör på relä't.. 103 heter det tror jag.. så går bara den ena pumpen..
ketto: TACK!!!!

10L soppa gjorde susen... nu startar han så fint så.. förmodligen är det så att den pump som ska flytta bränsle till motorn kanske sikcar 30 liter i minuten.. och den pump som förflyttar bränsle mellan kamrarna i tanken bara 1 liter.. då tar det sanbbt slut då den andra inte hinner med..

TACKAR för infon.. och till er andra.. pumpen som flyttar soppa går nog INTE på samma relä som den vanliga..men jag kan ha fel.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]